zimbabwe map art 41

שדות היהלומים של מרנגה בזימבבואה

שדות היהלומים של מרנגה נמצאים בזימבבואה באזור צדוויי (Chiadzwa, Mutare West). הם מתפרסים על שטח של כ- 560 קמ"ר. היהלומים באזור מרנגה מפוזרים על פני האדמה באופן נרחב והאזור נחשב כשהתגלה (2006) כמרבץ היהלומים הגדול בעולם. היהלומים ניתנים לאיסוף בעזרת ציוד כרייה קל כמו אתים ואפילו בידיים.

 

 

גילוי שדות היהלומים

בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים חברת דה בירס החזיקה בעלות על שטחי היהלומים במרנגה באמצעות חברת בת היהלומים התגלו בשנת 2000. ב- 2006 פגו זכויות הרישיון והם עברו לחברה אחרת בשם African Consolidate Resources. כשחברה זו היתה מוכנה לכריית הניסיון הראשונה השתלטה ממשלת זימבבואה על המכרות (2006). אפריקן קונסולדייט לא ויתרה ותבעה את ממשלת זימבבואה ואף זכתה בבית המשפט והמשיכה לבצע כרייה במקום.

 

שדות היהלומים הממשלה והתושבים

עם מציאת יהלומים באזור החלה "הבהלה לזהב" ותושבים רבים, מספרם מוערך בכ- 10,000, הגיעו אליו והחלו לחפש עצמאית יהלומים. במקום החלו בעיות של דיור, מים והגיינה. הכורים העצמאיים מכרו את היהלומים שלהם לממשלה אך במקביל התפתח שוק שחור של יהלומים והברחות יהלומים. כוחות הממשלה ניסו להשתלט על הכרייה הבלתי חוקית ורדפו את הכורים העצמאיים בכוחות משטרה וצבא. הממשלה הציבה צבא באזור ובהתנגשויות נהרגו אזרחים רבים.
בשנת 2009 הממשלה פינתה ויישבה מחדש כ- 5,000 תושבים שגרו באזור, דבר שגרר שוב תערומת של התושבים.
מאבקי הממשלה באזרחים זכו לתהודה גדולה בתקשורת העולמית והביאו לכך שתהליך קימברלי, לא אישר לזימבבואה למכור את יהלומי הגלם שלה. לבסוף קיבלה זימבבואה את אישור תהליך קימברלי לייצא יהלומים מאזור מרנגה ב- 7 נובמבר 2011.

 

הכרייה בשדות היהלומים

בשנת 2014 פעלו במקום 7 חברות כרייה שונות בשותפות עם ממשלת זימבבואה.
במרץ 2016 הלאימה ממשלת זימבבואה, ברשות הנשיא מוגבה, סופית את המכרות והפסיקה את פעילות חברות הכרייה באזור. למרות שחברות הכרייה הפעילות באזור תבעו את הממשלה בבית המשפט, זו לא חידשה את רישיונות הכרייה שלהן. החלטה זו גררה ירידה של 70% בהשקעות זרות במגזר הכרייה בזימבבואה. בנוסף, תפוקת היהלומים צנחה ב76%.

 

 

מאפייני היהלומים

התפוקה ממרנגה אופיינה ב- 10% יהלומים איכותיים, 45% יהלומים המוגדרים near gem (סחורות הודיות) והשאר יהלומי תעשייה – בורט. היהלומים קטנים מאופיינים בקליפה עבה בצבע ירוק חום.
בשנת 2013 ההערכה היתה כי הופקו 17 מיליון קרט ושדות היהלומים של מרנגה היו אחראים ל- 13% מתפוקת היהלומים העולמית. מאחר ובשדות היהלומים של מרנגה היהלומים מפוזרים על פני השטח ולא נמצא מקור היהלומים בקימברליט, אורך חיי המכרות קצרים.

 

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן