zimbabwe map art 41

מרנג' – שדות היהלומים בזימבבואה

מרנג'  (Marange) הוא שמם של שדות יהלומים המשתרעים על פני כ-566.5 קמ"ר בצ'יאדזווה (Chiadzwa) שבזימבבואה. שדות היהלומים התגלו ב-2006, בשיאו של המשבר הפוליטי, הכלכלי וההומניטרי במדינה. הפקת היהלומים במרנגה שנויה במחלוקת בשל הכרייה הלא חוקית והפשיטות הממשלתיות התכופות באזור.

 
הבעלים הקודמת של המכרה היתה חברת African Consolidated Resources, אולם בדצמבר 2006 ממשלת זימבבואה נטלה לידיה את זכויות הכרייה במקום באמצעות תאגיד פיתוח הכרייה במדינה. לאחר השתלטות המדינה על שדות היהלומים התפשטה עוד יותר תופעת הכרייה הלא חוקית. כוחות הצבא פשטו בתגובה על האזור כמה פעמים, וארגוני זכויות אדם טוענים כי במהלך פשיטות אלו נהרגו בסוף 2008 מאות אזרחים ורבים אחרים המשיכו לעבוד בתנאי כפייה, טענה שהוכחשה על ידי הממשלה.

 
עם התגברות הקריאות להשעות את זימבבואה מתהליך קימברלי בחנה קבוצה מטעם הארגון את הנעשה בשדות היהלומים, קבעה כי כוחות הצבא אכן מפעילים אלימות כלפי הכורים ודרשה להפסיק זמנית את הכרייה במקום. ממשלת זימבבואה התחייבה בתגובה להסיג את כוחות הצבא מהאזור, ומסרה כי שדות היהלומים יועברו לידי גורם פרטי.
ב- 2011 פונו 4,000 תושבי זימבבואה כדי לפנות את מקומם לפעולות כרייה.

 
חברת הכרייה דה בירס ערכה דגימות ליבה מהמרבצים במרנגה והחליטה כי אינה רוצה לפתח את האזור מבחינה מסחרית. בשנת 2013 ביקשה חברת אנג'ין הסינית לקבל היתר ממשלת זימבבואה לחיפושים באזור צ'יאדזווה במיזם משותף של משקיע סיני וצבא זימבבואה.

 
בשנת 2014 חוסר הוודאות בנוגע לעתיד הבעלות על שדות היהלומים של מרנגה הובילה לעליה במספר כורי היהלומים הלא חוקיים. קבוצות כורי יהלומים פעילות בשדות היהלומים מאז התגלו מרבצי הסחף, אבל לטענת המרכז למחקר ופיתוח בזימבבואה, נרשם גידול במספר הכורים הלא חוקיים, שזכו לטיפול "אלים" מצד כוחות הביטחון.

 

 

מנהל מרכז המו"פ, ג'יימס מאפפימו (James Mupfumi), אמר, כי מאז הודעת הממשלה על כוונתה למסור את השליטה באזור מרנגה לחברה אחת בלבד, ירדה התפוקה של חברות הכריה. כתוצאה מכך, חברות היהלומים אינן משלמות לעובדיהן כפי שהן צריכות, והם מצידם עוסקים בפעילות לא חוקית.

 

 

תוכניותה של הממשלה לצמצם את השליטה באזורי היהלומים יצרו בלבול בצ'יאדזווה ( Chiadzwa), ועדיין לא ברור איזו חברה תקבל את הבעלות, אך יתכן שזו תהיה מבאדה (Mbada), המקושרת מאוד למשפחת הנשיא מוגאבה נשיא השולט במדינה כבר משנת 1987.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן