udachnaya WP

מכרה היהלומים אודאצ'נאיה

מכרה היהלומים אודאצ'נאיה (Udachnaya) ממוקם סמוך לחוג הקוטב הצפוני, בצפון-מזרח מחוז סאחה שברוסיה. ארובת הקימברליט באתר, שהתגלתה ב-15 ביוני 1955, היא מרבץ היהלומים הגדול ביותר ברוסיה, ומכאן השם אודאצ'נאיה, שמשמעותו "בר מזל".

 

תנאי מזג האוויר באודצ'נאיה קשים ביותר: החורף נמשך 8 חודשים, והטמפרטורות צונחות עד 60 מעלות מתחת לאפס. הטמפרטורה בקיץ הקצר עשויה להגיע ל-35 מעלות. עם זאת, הטמפרטורה הממוצעת באזור נעה סביב מינוס 14 מעלות.

 

במכרה יש שתי ארובות עיקריות, ושתיהן מניבות יהלומים. הכרייה באודאצ'נאיה התחילה ב-1971, ומאז מדובר בפרויקט היהלומים המוביל של רוסיה, אותו מנהלת אלרוסה
(Alrosa), ענקית היהלומים הממשלתית. מפעל ההפרדה הוקם בשנת 1976 והוא בן 6 קומות ויש בו 1200 מטרים של מסילת הפרדה וניפוי ברמות שונות עד למיון הסופי. עד אמצע 2011, שיטת איסוף העפרה במכרה התבססה על פיצוצים מבוקרים, ואיסוף למפעל העיבוד. היא נכרתה בדפוס מעגלי, מהמרכז לצדדים.
חברת אלרוסה בנתה בסמוך לאתר הכרייה עיר המאכלסת את עובדי היהלומים, בני משפחותיהם ועובדי שירותים.

 

על מנת להגיע לעומקו של המכרה, גובשה תכנית פיתוח חדשה ב-1987. במחצית הראשונה של 2011 המכרה הגיע לשיא עומקו, 600 מטר מתחת לפני הקרקע, ועבר לכרייה תת-קרקעית.

 

בנייתו של מכרה יהלומים תת-קרקעי באתר החלה ב-2004, וביולי 2015 החלה באופן מעשי הכרייה התת קרקעית. המכרה התת-קרקעי באודאצ'נאיה צפוי על פי התכניות להפיק 4 מיליון טון עופרה לשנה. האזור התת קרקעי באוד'צנאיה צפוי להניב 5 מיליון קרט בשנה עד 2019. לדברי אלרוסה, המכרה יהיה המכרה התת קרקעי הגדול ביותר של החברה, ואחד ממפיקי היהלומים המובילים בעולם.
מנכ"ל אלרוסה, אנדרי זרקוב (Andrei Zharkov) אמר, כי המכרה מהותי למטרה של החברה להגיע לתפוקה של 41 מיליון קרט מדי שנה.

היהלום הגדול ביותר שנמצא באודאצ'נאיה שקל 280 קרט וזכה לשם 'כוכב יאקוטיה' (The Star of Yakutia).

 

מאת איריס הורטמן ושלום ליסיצקי יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן