רחוב בקוידו בירת מחוז קונו

מחוז קונו – סיירה ליאונה

קונו (Kono) הוא מחוז בפרובינציה המזרחית של סיירה ליאונה (Sierra Leona). המחוז שסוע המלחמות עשיר ביהלומים ומשאבי טבע אחרים וכונה בעבר "סלסלת הלחם" של סיירה ליאונה בשל חשיבותו הכלכלית.

 

בירת המחוז, קוידו (Koidu [הידועה גם כספאדו { Sefadu}]) היא העיר הרביעית בגודלה בסיירה ליאונה ומהווה מרכז למסחר ביהלומים. במזרח גובל המחוז בגיניאה (Guinea) והוא סמוך לגבול עם ליבריה (Liberia).

 

במחוז קונו הופקו במשך השנים כ-9 מיליון קרט של יהלומים בעלי ערך גבוה, בהם כמה מהיהלומים הגדולים ביותר בעולם. "כוכב סיירה ליאונה" (Star of Sierra Leone), יהלום במשקל 969.8 קרט, נתגלה באזור ב-1972 והוא היהלום השלישי בגודלו בעולם. יהלום "ספאדו" במשקל 620 קרט התגלה ב-1970, יהלום הגלם השביעי בגודלו שנתגלה אי פעם והיהלום הלא מלוטש הגדול ביותר.

 

במחוז ישנם גם מרבצי זהב וכן יש לו פוטנציאל חקלאי רב, אולם מאז שנמצאו באזור יהלומים לראשונה בשנות ה-30 של המאה ה-20 הם שולטים בפעילות הכלכלית במחוז, בפרנסת התושבים ובחייהם.
מרבצי היהלומים באזור נכרו באופן אינטנסיבי על ידי חברות זרות ומקומיות וכן בידי כורים בלתי חוקיים. הכרייה הבלתי פוסקת וחסרת האבחנה הותירה את המחוז חבוט. הכרייה פוגעת בקרקע ומונעת עיבוד חקלאי והמחוז, שהוא הריכוז הגדול ביותר בעולם של כורים ידניים, סובל מרעב ומאי ביטחון תזונתי.

 

המחוז כמעט ונחרב לחלוטין במהלך מלחמת האזרחים, שהשתוללה במדינה מ-1991 עד 2002, בשל היותו מקור ל"יהלומי דמים" שמימנו את הסכסוך המזויין.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן