img 0841 63022551

חברת דה בירס

דה בירס (De Beers) היא חברת היהלומים הגדולה בעולם. לקבוצת דה בירס חברות הפעילות בתחומי כריית יהלומים, עיבוד יהלומים ומסחר ביהלומים. דה בירס פעילה בכל סוגי הכרייה התעשייתית של יהלומים – כריית בור פתוח, כרייה תת-קרקעית, כרייה אלוביאלית וכרייה בים. לחברה יש מכרות בבוצואנה (Botswana), נמיביה (Namibia), דרום אפריקה (South Africa) וקנדה (Canada).

 

החברה הוקמה ב-1888 על ידי מיזוג החברות של ססיל רודז (Cecil Rhodes) ובארני ברנטו (Barney Barnato). במהלך המאה ה-20 הפכה משפחת אופנהיימר (Oppenheimer ) לבעלת השליטה העיקרית בחברה וכיום עומד בראש החברה ניקי אופנהיימר.

 

ב-1889 הגיע רודס להסכם עם סינדיקט היהלומים של לונדון ולפיו הסינדיקט התחייב לרכוש כמות קבועה של יהלומים במחיר מוסכם וכך השיגה החברה שליטה בתפוקה ובמחירים, שליטה שנמשכה עד סוף המאה ה-20.
דה בירס שיכנעה מפיקים עצמאיים להצטרף לערוץ ההפצה המונפוליסטי שלה, הציפה את השוק ביהלומים דומים לאלו שהופקו בידי מי שסרבו להצטרף לקרטל ואגרה יהלומים כדי לשלוט על המחירים. בשל שינויים במפת ההפקה, בשוק ובהתנהגות הצרכנים נאלצה דה בירס לשנות את מודל הפעולה שלה ועברה למודל עסקי המונע על ידי ביקוש ולא על ידי שליטה באספקה. כתוצאה מהשיוני החברה רווחית יותר, למרות שנתח השוק שלה ירד.

 

בשנות ה-2000 הצטברו נגד החברה מספר תביעות בארה"ב שטענו כי דה בירס קשרה קשר לקבוע, להעלות ולשלוט במחירי היהלומים. החברה הכחישה כי עברה על החוק אך הגיעה להסכם פשרה בסך 295 מיליון דולר במסגרת תביעה ייצוגית.

 

ב-2004 הודתה דה בירס בעבירות הגבלים עסקיים בניסיון לקבוע את מחיר היהלומים התעשייתים יחד עם ג'נרל אלקטריק (General Electric) ושילמה קנס של 10 מיליון דולר למשרד המשפטים האמריקני.
מאמצי השיווק של החברה נחשבים למוצלחים במיוחד והביאו לעליות בביקוש ליהלומים. אסטרטגיה המרכזית של החברה הייתה ונותרה שיווק יהלומים כסמל לאהבה ולמחוייבות. סיסמת הפרסום של החברה משנות ה-40 – "יהלום הוא לנצח" – נבחרה כססמת הפרסום המוצלחת ביותר של המאה ה-20.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן