יהלומים בליטוש פרינסס

נאמנות – מסירת יהלומים לבנק כבטוחה

נאמנות היא מסירת יהלומים לבנק כבטוחה הנמסרת בחזרה לידי היהלומן בנאמנות. אחד הכלים הפיננסיים שמעמידים הבנקים לרשות היהלומנים הוא מימון לצורכי פעילות תמורת בטוחות יהלומים, הנמסרות חזרה לידי היהלומן לתקופה מסוימת. היהלומים הם רכושו של הבנק עד להחזר המימון, ההלוואה. בבנקים העוסקים במימון ענף היהלומים קיימים שני סוגים של נאמנות: נאמנות יצרן, ונאמנות מתווך.

 

נאמנות יצרן

נאמנות יצרן היא כשהבנק מוסר לידי היצרן חבילת יהלומים שנמסרה לו כבטוחה לשם ייצורה.
יצרן, המבקש לרכוש חבילת יהלומי גלם לשם ייצורה, ואשר כבר מימש קודם לכן את מלוא קו האשראי שהבנק העניק לו, יכול להשתמש בכלי נוסף – נאמנות יצרן. הבנק יממן את רכישת יהלומי הגלם באמצעות הלוואה נוספת, חבילת יהלומי הגלם תהפוך ל'רכושו' של הבנק כבטוחה להלוואה, והבנק ימסור את החבילה לידי היצרן בנאמנות לשם ייצורה.
בגמר הייצור יפקיד היצרן את היהלומים המלוטשים בבנק, בכפוף לבדיקת שווי מחודשת. היהלומן רשאי להפקיד בבנק עוד קודם לכן חבילת יהלומים מלוטשים אחרת, שתכסה את גובה ההלוואה, כדי לשחרר את הנאמנות ולהוזיל את עלויות המימון.

 

נאמנות מתווך

הבנק מוסר לידי מתווך חבילת יהלומים ש'ברשותו' לשם מכירתה.
משסיים היצרן את ייצור חבילת יהלומי הגלם שקיבל בנאמנות מהבנק, הוא מפקיד את היהלומים המלוטשים בבנק כבטוחה עבור ההלוואה שקיבל לשם רכישת יהלומי הגלם. כדי למכור את היהלומים המלוטשים מהר ובמחיר טוב, העולה על סכום ההלוואה, מוסר הבנק את החבילה למתווך יהלומים הנאמן על הבנק, ומפקיד את החבילה ב'נאמנות מתווך'. המתווך אינו רשאי להשאיר את החבילה בידי אחר, גם לא בידי היצרן שייצר אותה. הבנק בוחן את הצעת הקנייה שמביא מתווך היהלומים מהקונה המעוניין, ולאחר שהושלמה העסקה, באישור הבנק, מופקדת תמורתה בחשבון היצרן.
הבנק יכול להוציא למכירה באמצעות 'נאמנות מתווך' גם חבילות יהלומי גלם שנקנו לצורך מסחר בגלם והופקדו בבנק.
באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן