מחירון רפפורט ליהלומים מלוטשים

מחירון רפפורט ליהלומים מלוטשים

מחירון רפפורט ליהלומים מלוטשים ( Rapaport Diamond Report) נקרא ע"ש ממציאו, מרטין רפפורט. רפפורט, בעבר סוכן קומודיטיס (סחורות בסיסיות) ובמקצועו – מתווך יהלומים, יצר בסוף שנות ה-70 של המאה העשרים את המחירון הראשון ליהלומים מלוטשים, אשר הפך ברבות הימים למוכר ולמקובל מבין המחירונים בענף היהלומים.

 

הגאות בשנת 1978 במכירת יהלומים גדולים המלוות בתעודות גמולוגיות הביאה את רפפורט ליצירת המחירון הראשון, שנועד לשקף את מצב השוק, שהיה במגמת עלייה. תנודות השוק לאחר הגאות, והירידות התלולות במחירי היהלומים הגדולים, גרמו להסתייגות מקיום המחירונים. אולם, במהלך השנים הסתגלו לעובדה, כי יש במחירונים משום כלי עזר לשיקוף מגמות השוק, וכי ניתן להתחשב בהם כבסיס לחישוב תוך ראיית ההיצעים והביקושים.

 

מחירון רפפורט מתייחס כיום לכל צורות ליטוש היהלומים העיקריות בשוק המלוטש, בחלוקה לגדלים השונים ודרגות הצבע והניקיון של היהלומים. המבנה השיטתי והמפורט של המחירון מאפשר להקיף, בקלות ובמהירות, קשת רחבה של דירוגי איכות ביהלומים השונים. חשוב להדגיש, כי המחירונים משקפים את המדד המומלץ למיונים השונים. המחירים בפועל נקבעים על ידי כוחות השוק – ההיצעים והביקושים, והם נמצאים, לעתים, בהפרש של אחוזים רבים מן המחיר הנקוב.

 

בדרך כלל מתפרסם המחירון אחת לחודש. ברבות השנים קמו למחירון מתחרים המנסים גם הם לתת מחיר מוצע ליהלומים, אך מחירון רפפורט נחשב לפפולרי ביותר בקרב היהלומנים.

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן