APO 8057a Copy

ליטוש אידיאלי של יהלום

ליטוש אידיאלי ( Ideal Cut) הוא ליטוש יהלום עגול בפרופורציות הטובות ביותר להחזר קרני האור.

 

היסטוריה
בשנת 1919 פרסם מתמטיקאי בלגי צעיר (20) מרסל טולקובסקי, בן למשפחת יהלומנים יהודים שפעלה באנטוורפן, מחקר על הזוויות המיטביות של שבירת קרני האור והחזר הקרניים ביהלום עגול. הנתונים שפרסם היו שונים מן המקובל באותה העת. ע"פ החישובים שביצע לוח היהלום צריך להיות בגודל של %53 מקוטר האבן, כתר של %16.2 וגובה האבן הכולל %60 מן הקוטר

 

הפרופורציות
הפרופורציות שפורסמו, עוררו בשעתו ויכוחים ביחס לנכונותם וכדאיותם, אך דווקא האמריקאים הם שאימצו אותם כנתונים מועדפים ונתנו להם את השם: 'ליטוש אמריקאי אידיאלי' (American Ideal Cut), או בקיצור 'ליטוש אידיאלי' – Ideal Cut. הוויכוח בדבר כדאיות הליטוש האידיאלי לא פסק, והיו יצרנים רבים שהעדיפו לבצע ליטושים בפרופורציות שונות על מנת שיפיקו אחוזי משקל טובים יותר.
ביהלומים בקבוצות משקל גבוליות וקריטיות כגון 0.49 קרט או +0.50 קרט וכן 0.99 קרט או 1.00 קרט ומעלה, יש לתוספת המשקל משמעות כספית ניכרת, ולפיכך היו שהעדיפו לוותר על הנתונים האידיאליים לטובת רווח כספי נוסף.

 

שרטוט של יהלום עגול
צילום:מכון היהלומים הישראלי

בשנים האחרונות, כאשר התווספה לשיווק היהלומים חשיבות התיעוד הגמולוגי, וכאשר התרחב העניין של השוק הקמעונאי במותגים, יצרה עבודת ליטוש היהלומים בנתונים האידיאליים תוספת כספית משמעותית, אשר הביאה יצרנים רבים להקפיד על נתוני הליטוש האידיאלי.

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן