gia diamond graders 6292494

גמולוג – בעל מקצוע המתמחה בזיהוי ודירוג אבני חן ויהלומים

גמולוגיה היא מדע אבני החן, ונחשבת לתת-התמחות בתחום הגיאולוגיה (מדע כדור הארץ).

 

גמולוג הוא בעל מקצוע המתמחה בזיהוי ודירוג אבני חן ויהלומים. הגמולוג עובר לימודי גמולוגיה, ולומד לעומק את התכונות, המבנה והצורה של אבני חן, במצבן הגולמי והמלוטש, לשם זיהוי פגמים ודירוג איכותן. הגמולוגי אינו קובע מהו השווי של יהלום או אבן חן, אלא מדרג את איכות האבנים לפי פרמטרים שונים המקובלים בענף. ברוב המקרים, עבודתו היא לדרג אבנים שכבר עברו עיבוד וליטוש. עבודת הגמולוג מחייבת הכשרה מקצועית, ניסיון רב, וידע מעמיק בתחום אבני החן.

 

לימודי גמולוגיה

 

לימודי הגמולוגיה מקנים ידע תיאורטי ומעשה בדירוג אבנים ויהלומים, כולל היכרות עם השוק, המחירונים המובילים, והחידושים הטכנולוגיים והמדעיים, במטרה לזהות למשל טיפולי השבחת אבנים, חיקויים, יהלומי מעבדה ועוד.

 

בישראל ובעולם פועלות כמה מעבדות המציעות קורסים ולימודים גמולוגיה. המוסד המוכר והיוקרתי מכולם הוא ה-GIA (המכון הגמולוגי האמריקאי), המציע מסלולי הכשרה מגוונים ומעמיקים. רבים מהגמולוגים עברו את המסלול ב-GIA, הכולל קורסים בשלל נושאים. לימודי הגמולוגיה נמשכים בין חודשים ספורים לבין שנה ויותר, בהתאם למוסד ולתוכנית הלימודים.

 

בסיום הלימודים, גמולוגים לרוב עובדים בעולם המסחר, במעבדות גמולוגיות, בחנויות תכשיטים או יהלומים, וכיו"ב. הידע המקצועי שלהם הכרחי כדי להבטיח את האמינות והיושרה של ענף היהלומים ואבני החן, ואת בקרת האיכות של יהלומים ואבני חן שונות.

 

כלי העבודה של גמולוג

 

הגמולוג נעזר במכשור מקצועי כדי לבחון את המאפיינים והתכונות של כל אבן, ולקבוע ולדרג את איכותה. בין כלי העבודה הללו כוללים זכוכית מגדלת ומיקרוסקופ (בהגדלה בשיעור של פי 10), על מנת לזהות מאפיינים פנימיים וחיצוניים הקובעים את איכות האבן; מכשיר מדידה (מיקרומטר) לביצוע מדידות מדויקות של אורך, רוחב ועומק האבן; מד שבירה (רפרקטומטר) המאפשר לזהות את האבן והחתימה האופטית שלה; ספקטרוסקופ המודד את ספקטרום ספיגת האור של האבן; פולריסקופ, המסייע להבחין בין אבנים טבעיות לאבנים סינתטיות; נוזלים כבדים המסייעים לקבוע את הכובד של האבן; וכלים נוספים.

 

תעודה גמולוגית

 

בסיום עבודת ההערכה, הגמולוג מעניק לאבן או ליהלום ציון בכל אחד מה-4C's המקובלים לדירוג (משקל, ניקיון, צבע וחיתוך), ומתעד את הציונים בתעודה גמולוגית. בתעודה הגמולוגית מופיעים המאפיינים של האבן, והפגמים אם ישנם, על גבי תרשים גמולוגי. תעודה גמולוגית מאפשרת לזהות ולעקוב אחרי היהלום, ומהווה מעין תעודת זהות של האבן, למשל לצרכי ביטוח. 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן