יהלום ריגנט

יהלומים מפורסמים – יהלום ריג'נט

יהלום ריג'נט (Regent) נחשב לאחד היהלומים המפורסמים בעולם. זהו יהלום ללא פגמים, בצבע D הנחשב לצבע הטוב והנקי ביותר ביהלומים, בליטוש כרית, במשקל של 140.64 קרט ובעל זריחה כחולה. יהלום הריג'נט הוא היהלום השביעי בגודלו בעולם בצבע D.

תולדות היהלום
משערים כי היהלום נכרה במכרות גולוקונדה (Goloconda) שבהודו, כנראה בין השנים 1698 ל-1701, ושקל 410 קרט. על פי האגדה, העבד שמצא את היהלום הבין את ערכו והבריח אותו מן המכרות בתוך פצע שגרם לעצמו. העבד הגיע לחופי הודו, שם פגש מפקד ספינה אנגלית שהציע לו 50% מן המכירה של היהלום, בתמורה ליציאה בטוחה מהודו. מפקד הספינה לא עמד בהטחתו ורצח את העבד ומכר את היהלום לסוחר יהלומים הודי בשם ג'מצ'אנד (Jamchand) עבור 1,000 פאונד.

גלגולי היהלום
בשנת 1701, ג'מצ'אנד מכר את האבן לתומאס פיט (Thomas Pitt), מושל מדראס (Madras) הבריטי, עבור 20,000 פאונד. פיט לקח עימו את האבן להודו ושילם 5,000 פאונד כדי ללטש אותה, תהליך שנעשה על ידי לוטש יהלומים בשם האריס (Harris) ובמהלך שנתיים. יהלום הגלם הגדול הניב כמה אבנים קטנות יותר, שנמכרו בהמשך לפטר (Peter) הגדול מלך רוסיה.

מקור השם
פיט, מושל מדרס, ניסה ללא הצלחה למכור את היהלום המלוטש ללואי ה-14 (Louis XIV) מלך צרפת. לאחר מותו של לואי, התמנה פיליפ השני (Philippe II) התמנה לעוצר – ריג'נט של לואי ה-15 (Louis XV) בן ה-5. פיליפ השני רכש את היהלום מפיט עבור 135,000 פאונד, וכך קיבל היהלום את שמו כיהלום הריג'נט – יהלום עוצר המלך.

יהלום הריגנט משובץ בחפצי מלכות צרפתיים
בשנת 1723, שובץ יהלום ריג'נט בכתר מלכות עבור הכתרתו של לואי ה-15. בשנת 1775, נקבע בכתר חדש עבור לואי ה-16 (Louis XVI). היהלום שימש גם כקישוט עבור אחד מכובעיה של מארי אנטואנט (Marie Antoinette). בזמן המהפכה הצרפתית, היהלום – יחד עם שאר תכשיטי המלוכה – נגנבו, אך לאחר מכן נמצאו בעליית גג בפאריס.

בהמשך שובץ יהלום ריג'נט בחפצי מלכות אחרים כמו בראש החרב של נפוליאון (Napoleon). לאחר שנפוליאון הוגלה לאי אלבה (Elba), אשתו, מארי לואיז (Marie Louise), לקחה את היהלום חזרה איתה לאוסטריה. אביה, הקיסר פראנץ הראשון (France I), החזיר את היהלום לצרפת, שם שובץ בכתרם של לואי ה-17 (Louis XVII), שארל ה-10 (Charles X), נפוליאון ה-3 (Napoleon III) והקיסרית יוג'יני (Eugenie).

הריגנט היום
היהלום ניתן לצפות ביהלום במוזיאון הלובר (Louvre) שם הוא נמצא מאז 1887 בתצוגה קבועה. בזמן מלחמת העולם השנייה בה הגרמנים פלשו לצרפת הועבר היהלום לכפר שמבורד (Chambord), והוחבא בטירה – עד לנצחון בעלות הברית.
מקור הערך: האתר Internetstones.com

פרטים נוספים ומידע על יהלומים מפורסמים אחרים ניתן למצוא בספריית מכון היהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן