יהלום ורוד

יהלומים מפורסמים – יהלום האגרה

יהלום האגרה (Agra) נמנה על אחד מהיהלומים המפורסמים בעולם וזאת בשל צבעו וגודלו. הוא נקרא על שם העיר אגרה שבהודו. צבעו ורוד בהיר, מלוטש בליטוש כרית (Cushion), במשקל 28.15 קרט (לאחר שעבר ליטוש מחדש במהלך השנים).

 

ליהלום האגרה נקשרו סיפורים רבים שראשיתם בשליט המוגולי הראשון זהיר אל-דין מוחמד, שכונה 'באבור' (הנמר) שחי בין השנים 1483-1530. ה'נמר' קיבל אבנים יקרות ותכשיטים כאות כניעה משבוייו, בני משפחת ראג'ה, לאחר השתלטותו על העיר אגרה, שהייתה מאז במשך כמאתיים שנה, בירת המוגולים. בתמורה ליהלומים ולתכשיטים הוא חס על חייהם.

 

נראה שאחרי שהיה היהלום ברשות מספר שליטים מוגולים, הוא עבר לידי שאה בשם נדיר מפרס, שפלש לדלהי. לא ברור כיצד הוחזר היהלום להודו, אחד הסיפורים הוא שהיהלום הוברח בקיבתו של סוס על ידי חיילים אנגלים.

 

מכל מקום בשנת 1844 נרכש יהלום האגרה על ידי אחד מאספני התכשיטים הגדולים של המאה התשעה עשרה, הדוכס צ'רלס מברונזוויק (Brunswick). בשנת 1990 נמכר היהלום על ידי בית המכירות הפומביות כריסטי'ס. בעת המכירה כבר שקל היהלום רק 32.24 קרט. היהלום נרכש על ידי חברה מהונג קונג בשם SIBA Corporation ולוטש שוב מחדש עד שהגיע למשקלו וצורתו הנוכחיים.

 

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן