הכנה ידנית של האופן

מסילת ליטוש – יהלומים

הכנת האופן לליטוש יהלומים

פני אופן הליטוש, אחרי הכנתו אצל חורט האופנים, הם משטח אחיד המוכן למריחת אבקת היהלומים, שבאמצעותה, לאחר ההכנות המתאימות, תתבצע פעולת ליטוש היהלומים.

 

פתיחת מסילה
משנמרחה אבקת היהלומים על גבי האופן באמצעות שמן ו/או דבק מיוחד והתייבשה, יש להכשירה לפעולת הליטוש. הצורך בהכשרה נובע מכך שגרגרי אבקת היהלומים אינם סדורים בצורה אחידה על גבי האופן והחריצים שבו, וקצות הגרגרים של האבקה הטבעית או הסינתטית, אינם נמצאים בגובה אחיד. כתוצאה, יוצר המפגש הראשוני בינם לבין היהלום ריסוקים הדדיים חזקים מדיי (פעולת הליטוש עצמה היא 'לקיחה' הדדית, מעודנת ואחידה, בין האבקה ליהלום). לפיכך, משתמשים באבן גלם קשה במיוחד וזולה – 'בורט', שאינה מתאימה לליטוש כאבן נוי משום שיש לה פגמים ו'קשרים' פנימיים רבים. אבן זו משמשת למפגש הריסוק הראשוני עם אבקת היהלומים המרוחה על גבי האופן, תוך כדי פעולתו. פעולה זו נעשית בזהירות ובסבלנות, ונקראת 'פתיחת מסילה', או 'מסילת ניסוי'. על פני האופן המסתובב מתקבלת רצועה בעלת גוון שונה ומבריק מצבע השטח הבלתי מעובד. זוהי המסילה, 'הדרך הנכונה', בה יש להוביל את האבנים המיועדות לליטוש. לאחר שהוכשרה המסילה כיאות, יהיה המפגש בין אבקת היהלומים ליהלום מעודן הרבה יותר, ולא ייגרמו חריצים המסכנים את האבן.

 

מסילת ליטוש
במסילת הליטוש באופן מתבצע עיקר פעולת ליטוש היהלום. מש'נפתחה' המסילה על גבי האופן יש להחליט מהו אזור הליטוש העיקרי. לקבלת ההחלטה מביאים בחשבון שני מרכיבים חשובים: כיוון הליטוש ומהירות הליטוש.

 

כיוון הליטוש: כיוון שהיהלום בנוי רשתות של חלקיקי חומר במספר מישורים (מישור ביקוע, מישור ניסור, מישור ליטוש) משנה מישור הליטוש את נקודת ההתייחסות אליו בהתאם לחלק הנלטש של היהלום, הזווית שלו וכיוון ה'לקיחה' של האופן המסתובב. לכן, על הלוטש לבחור את הנקודה האופטימאלית על האופן שבו ה'לקיחה' תהיה הטובה ביותר והנוחה להגעה עם זרוע הליטוש – הצנגה.

 

מהירות הליטוש: מהירות התנועה של האופן ומהירות ה'התנגשות' בין האבקה שעל האופן לאבן הנלטשת הם נתונים יחסיים: מהירות התנועה של האזור הקרוב לציר האופן אטית יותר ממהירות התנועה של השטח הקרוב לקצה החיצוני של דסקית האופן, הצריך 'לעבור' דרך ארוכה יותר כדי להשלים אותו סיבוב באותה יחידת זמן (ללא קשר למספר הסיבובים לדקה של האופן כולו). על כן, מהירות ועוצמת ההתנגשות ליד הקצה החיצוני של האופן חזקה יותר, שיעור ה'לקיחה' ההדדית בין האבקה שעל האופן והאבן גדול יותר, ופעולת הליטוש חזקה יותר. ככל שהאופן מיוצב ומאוזן, חלקו החיצוני יציב פחות מהפנימי וגורם לרעידות קלות המקשות על הדיוק, בעיקר בעת ליטוש החלקים העדינים. על הלוטש להביא בחשבון גם עובדה זאת. על כן, בדרך כלל 'מסילת הליטוש' מתחילה ממרכז שטח פניו של האופן המסתובב ומתרחבת כלפי חלקו החיצוני בשיעור המתבקש על פי כיוון החלק הנלטש ומיומנות הלוטש.

 

 

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן