fancy deep brown yellow dia 4928062wp

יהלומים תחת לחץ וטמפרטורה גבוהים

לחץ גבוה, טמפרטורה גבוהה (HPHT) היא שיטה לטיפול ביהלומים, במסגרתה מחממים יהלומים חומים טבעיים על מנת לשפר את צבעם. כמעט כל היהלומים ה"לבנים" ניחנים במידה כלשהי של גוון חום או צהוב.

 

את טכניקת ה-HPHT ניתן ליישם על יהלומים המכילים חנקן (סוג 1), אשר הופך את היהלום לצהוב, או על יהלומים שכמעט ואינם מכילים חנקן כלל (סוג 2), דבר המשווה לאבן מראה נטול צבע.

 

על אף שגמולוגים מסוגלים לזהות יהלומים שעברו טיפול בשיטת HPHT, הגשת יהלומים כאלה לבדיקה ללא גילוי נאות אודות הטיפול נחשבת להפרת תקנותיהן של המעבדות הגמולוגיות, אשר מחייבות את סוחרי היהלומים לגלות את כל הפרטים הנוגעים לטיפולים שעבר היהלום שהוגש לבדיקה.

 

סגן הנשיא הבכיר של המעבדה הגמולוגית של המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA) אמר כי בשנים האחרונות גדל טווח האבנים אשר נחשפו לטיפולי HPHT, אך עם זאת, ה-GIA נותר בטוח כי המחקר שביצע בתחום הטיפולים ביהלומים הותיר בידיו את הכלים הנחוצים לזיהוין של אבנים מטופלות.

 

לדברי חברת דה בירס, ביהלומים מסוג 1 שעברו טיפול HPHT ניתן לזהות מרקם גרגירי צהוב-חום; חריצים וסימני צריבה; פגמים פנימיים שסביבם מופיעים סדקים; הופעה של גרפיט בסדקים; זוהר פלורסנטי ירקרק באור רגיל וזוהר פלורסנטי צהבהב-ירקרק תחת תאורה אולטרה סגולה. זיהויים של יהלומי HPHT מסוג 2 מסובך קצת יותר, ולצורך כך פיתחה דה בירס מכשיר מיוחד – DiamondPlus, אשר מודד את עוצמת ה-photoluminescence של יהלומים.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן