הכנה ידנית של האופן

האופן – ליטוש יהלומים

אופן היא דיסקית מתכת יצוקה שעליה לוטשים יהלומים. קוטרו נע בין 30-35 ס"מ, עוביו כ-2 ס"מ והוא מסתובב במהירות של 3,500-5,000 סל"ד (סיבובים לדקה). רוב האופנים עשויים מברזל יציקה – בישראל כמעט שלא נעשה שימוש באופנים מפלדות אחרות. על האופן עצמו מורחים לצרכי ליטוש אבקת יהלום בעזרת דבקים ושמנים. האופן מוצב אופקית בשני קצות הציר בשולחן הליטוש, ומסתובב בשתי שיטות: על ידי רצועות תמסורת המחוברות למנועים המוצבים לרגלי השולחנות או על ידי חיבור ישיר למנועים.

 

ליטוש יהלומים על אופן מברזל יציקה המרוח באבקת יהלום הוא תהליך מוכר מזה זמן רב, וקיימות עדויות לקיומה של שיטה זו לליטוש יהלומים כבר מהמאה ה-14. למרות שהתהליך אינו חדש וידוע לכל, המדע טרם מצא הסבר לתהליך שמתרחש במפגש בין האופן ליהלום בעת הליטוש: האם זהו תהליך השחזה, תהליך כימי, תהליך תרמי, או תהליך אחר? עם זאת, אין עוררין על כך שאופן שקט וטוב מבטיח ליטוש מוצלח יותר של יהלום: הוא מונע התפתחות גלצים בשעת ליטוש, ומבטיח ליטוש מהיר יותר, צחצוח טוב יותר, ופחות חימום של האבן.

 

יתרון נוסף של אופן שקט וטוב הוא הבטחת חיים ארוכים יותר לדיסקית, שכן יש להסיר אותה מדי פעם ולחדש אותה. זאת מפני שאבקת היהלומים נשחקת תוך כדי פעולת הליטוש. לאחר הליטוש, נמרחת מחדש אבקת יהלום על האופן. הדיוק והפילוס של האופן משמעותיים ביותר לאיכות ולמשך הליטוש של יהלומים, ומסיבה זו פיתח המרכז הטכנולוגי של מכון היהלומים מערכת מתוחכמת מתקדמת לאיזון אופנים.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן