market antwerp art 1266822

תעשיית היהלומים הבלגית

בלגיה, ובאופן ספציפי יותר אנטוורפן, נחשבות למרכז עולמי של סחר ביהלומים כבר שנים רבות. תעשיית ליטוש היהלומים באנטוורפן החלה במאה ה-16, לאחר שהמוני יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל התיישבו בבלגיה, והביאו עימם את הידע במסחר ביהלומים.
העיר אנטוורפן גדלה במהרה, ועד מהרה הפכה ללב המסחרי של אירופה. כיום כ-40% מהמסחר בעולם עובר דרך הנמל העצום שבשטחה.
עד סוף המאה ה-17 איבדה אנטוורפן את מעמדה כמרכז יהלומים עולמי לטובת אמסטרדם, זאת בעקבות סכסוכים פנימיים בין אגודת מלטשי היהלומים וסוחרים עשירים בבלגיה. במהלך המאה ה-18 השתלטה אמסטרדם על אספקת היהלומים בעולם, והעדיפה להשאיר את סחורת הגלם הטובה יותר למלטשיה, ואת אנטוורפן עם יהלומים באיכות נמוכה יותר. זה בתורו הוביל את מלטשי היהלומים באנטוורפן לפתח שיטות חדשות להפיכת יהלומי גלם באיכות נמוכה לאבני חן מלוטשות איכותיות.
ב-1871 התגלה מקור חדש של יהלומים בדרום אפריקה, פיר קימברליט עשיר שנקרא קימברלי, שהביא לתחייתו של ענף היהלומים בבלגיה. כמויות עצומות של יהלומי גלם הועברו לאירופה, וידיהם של מלטשי היהלומים באנטוורפן מלאו שוב. גילוי פיר היהלומים גם הוביל להקמתה של דה בירס, שהפכה לענקית כריית יהלומים בינלאומית.
בורסת היהלומים של אנטוורפן נוסדה ב-7 ביוני, 1904 על ידי סוחרי יהלומים מקומיים שרצו להעביר את המסחר שלהם למיקום מובנה ומאובטח יותר. הבורסה היתה המוסד השני מסוגו שהוקם בעיר הנמל הבלגית, אחרי ה-DiamantClub שנוסד ב-1892.

היום, בורסת היהלומים של אנטוורפן היא מרכז מסחר יהלומים עולמי. היא ממוקמת בבניין שמתפרש על פני בלוק שלם, בין Pelikaanstraat לבין Hovenierstraat בעיר, ומשרת למעלה מ-2,000 סוחרי ויצרני יהלומים בינלאומיים.

הבורסה היא חלק ממרכז היהלומים של אנטוורפן, שנמצא בסמוך לתחנת הרכבת המרכזית בעיר. הבורסה והאיזור שסביבה מציעים מגוון רחב של שירותים לסוחרים ביהלומי גלם ויהלומים מלוטשים: החל מבנקים מתמחים, עבור בחברות שילוח בינלאומיות וכלה בשירותי שליחים פרטיים.

האתגרים הניצבים בפני תעשיית היהלומים העולמית לא פסחו על התעשייה הבלגית. נתוני היבוא-יצוא האחרונים שפורסמו באוקטובר 2015, ממשיכים לשקף את ההאטה הגלובלית. יצוא יהלומי הגלם בין ינואר לאוקטובר 2015 ירד במונחים כספיים בלמעלה מרבע בהשוואה לעשרת החודשים הראשונים של 2014, ובמונחי קרט במעט פחות מ-14%. זאת ועוד, מאז תחילת השנה ירד יצוא המלוטש בכ-10% במונחים כספיים, והיבוא ב-7.5%.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן