dsc 7964hagitreemgoldandpea 1226814

פנינה אבן הולדת של חודש יוני

אבן פנינה משמעות

פנינה היא אבן ההולדת של חודש יוני. הפנינה נחשבת למלכת אבני החן מזה אלפי שנים. בעולם העתיק היה קשה במיוחד להשיג פנינים, שנשלו מן הים בצלילה על ידי מומחים. הפנינים נחשבו לסמל של עושר ואצולה, ונדירותן יצרה ביקוש רב מצד משפחות מלוכה ואצולה.

 

הפנינה משמשת אבן חן מזה אלפי שנים. בעולם העתיק, היה קשה במיוחד להשיג פנינים, שנשלו מן הים בצלילה, על ידי שולי פנינים מומחים. הפנינים נחשבו לסמל של עושר ואצולה, ונדירותן יצרה ביקוש רב לאבני החן היקרות, מצד משפחות מלוכה ואנשי אצולה.

 

 

 

טבעת משובצת בפנינה ויהלומים - פנינה אבן חודש יוני
צילום: KGH

 

 

היווצרות הפנינה

 

הפנינה נוצרת בצדפה בה חיה רכיכה. הפנינה נוצרת על ידי חדירה מקרית של גוף זר לתוך הצדפה. הצדפה לא יכולה להיפטר מהגוף הזר ובניסיון להגן על עצמה מגדלת סביבו שכבות של אפיתל – חומר פנינתי, עד להתנתקות מושלמת. האפיתל מפריש חומר הנקרא נייקר(Nacre) שיוצר שכבות דמויות בצל סביב הגרעין. הנייקר הוא החומר בעל הברק האופייני לפנינה.

 

 

 

פנינה בצדפה - אבן חודש יוני
צילום: Valentyn Volkov

 

 

פנינים טבעיות, מתורבתות, מלאכותיות

 

פנינים טבעיות הן יקרות ונדירות, גם בשל הסיכון הכרוך בשלייתן וגם בשל שינויים סביבתיים ואקלימיים הגורמים לכך שפחות פנינים נוצרות בתוך צדפות. כיום ניתן לראות פנינים איכותיות כאלה בתכשיטי בתי מלוכה. המסחר בהן כיום נעשה בעיקר אצל אספנים.

 

העדויות המוקדמות ביותר לפנינים מתורבתות הן מסין של המאה ה-12. הפנינים המתורבתות המוכרות לנו כיום הן תוצאה של מחקר שנעשה ביפן בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. החוקרים מיזה ונישיקווה פיתחו שיטה ליצירת פנינים עגולות. היזם קוקויצ'י מיקימוטו רשם פטנט על התהליך והיבול הראשון של פנינים מתורבתות בשיטה זו הופק ב-1916.

 

הפנינים מגודלות תוך אימוץ שיטות של חקלאות ימית. שריון הצדפה נפתח בזהירות, אך בכוח ולתוך הצדפה מוחדרת חתיכה משריון של צדפה אחרת בצירוף חלק מקרום הצדפה. הצדפה מושארת מתחת למים למשך שנתיים-שלוש עד להיווצרות הפנינה. פנינים מגודלות הן במים מתוקים והן במים מלוחים ואין שוני ביניהן.

 

פנינים מלאכותיות הן חרוזים מזכוכית או פלסטיק אשר מיוצרים בבתי חרושת ומחקים בצבעם ובצורתם פנינים. חיקויים כאלה יוצרו עוד בתקופת הרנסאנס ונקראו פניני מיורקה. אלו נוצרו מציפוי חרוזי זכוכית באבקת קשקשי דגים.

 

 

הפנינה הגדולה בעולם
צילום: Aileen Cynthia Maggay-Amurao

 

 

איכויות וערך הפנינים

 

פנינים בדומה ליהלומים, ממוינות לאיכויות וערך על פי חמישה משתנים:

גודל ככל שהפנינה גדולה יותר, קשה יותר לגדל אותה ולכן היא נדירה.

ברק ככל שהפנינה מבריקה יותר היא נחשבת לאיכותית יותר מאחר שהברק הוא סימן למבנה איכותי של הציפוי.

צורה ככל שצורת הפנינה עגולה יותר היא יקרה יותר, מאחר שנדיר למצוא פנינים עגולות לגמרי והביקוש להן גבוה.

צבע הצבע הוא גורם המשפיע על מחיר הפנינה. הצבע המבוקש משתנה ממדינה למדינה וגם מוכתב מצו האופנה.

ניקיון ככל שפני הפנינה חלקים יותר וחסרי פגמים כך ערכה עולה.

 

 

 

טבעת פנינה ויהלומים
צילום:KGH

 

 

הפנינה ביהדות

 

 

הפנינה מוזכרת בתנ"ך מספר פעמים:

 

בספר משלי, ל"א, 10 "אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה", אישה איכותית מושוואת לפנינה נדירה. במשלי ח' ,11; "כי טובה חכמה מפנינים, וכל חפצים לא ישוו בה", גם כאן יש השוואה בין החכמה לאבן החן הטובה ביותר שהיא הפנינה. במגילת אסתר מופיע ה"דר", הציפוי הפנימי של הצדפה המייצרת פנינים. הדר מופיע בתיאור ארמון אחשוורוש. "חור כרפס ותכלת אחוז בחבלי בוץ וארגמן על גלילי כסף ועמודי שש מטות זהב וכסף על רצפת בהט ושש ודר וסחרת" מגילת אסתר א' ו'.

 

בספר שמואל א', א' פסוק ב' מסופר על אלקנה שהיו לו שתי נשים חנה ופנינה. כלומר שם אבן החן שימש כשם פרטי.

 

 

תכונות וסגולות ריפוי המיוחסות לפנינה

 

בין התכונות המיוחסות לפנינה חיות, יופי, תום, חוכמה ויושרה. סגולות הריפוי של פנינים נקשרות לקיבה ולמערכת העיכול וכן למערכת החיסונית וגם ללחץ נפשי. מסופר כי מלך אנגליה הנרי השמיני השתמש באבקת פנינים לריפוי פצעים.

 

 

טבעת זהב פנינה ויהלומים
צילום: IDC

 

רקע היסטורי על הפנינים

 

איש אינו יודע בוודאות מי היו האנשים הראשונים שהחלו לאסוף פנינים ולענוד אותן, אך ידוע כי הפנינה היתה אבן החן המועדפת על מלכים ואצולה במשך שנים רבות. בעת העתיקה היה מציאת פנינים בים היתה קשה ונעשתה ע"י צלילה עמוקה ושליית הצדפות. רק אנשי אצולה ומלכים יכלו להרשות לעצמם לענוד פנינים ולכן הן סימלו עושר ואצולה. ידוע כי בימי הקיסר הרומאי יוליוס קיסר, רק נשים מבנות האצולה ענדו פנינים. בשנת 2008 נמצא בחפירות בירושלים עגיל זהב משובץ פנינה עם אמרלד מהתקופה הרומית. העגיל נשמר בשלמותו במצב מדהים ונראה אופנתי ועכשוי כאילו נעשה בימינו. בתקופת הרנסס היה מקובל לשזור פנינים כקישוט בשיער הנשים. לדברי מרוקו פולו, מלכי מלבאר ענדו מחרוזת ובה 108 אבני אודם ו-108 פנינים שהועברה בירושה בין דורות של מלכים. ביפן שימשה אבקת פנינים כאיפור לגיישות.

 

 

אגדות על פנינים

 

במשך שנים לא ידעו כיצד נוצרת הפנינה והיתה אמונה כי הפנינים שבים הן דמעות המלאכים על חטאי האדם שצנחו למעמקי הים.
באחד מתיאורי גן העדן בקוראן נאמר כי פירות העצים הם פנינים ואזמרגד וכי כל מי שנכנס בשערי הממלכה השמימית מקבל אוהל של פנינים.

 

במיתולוגיה ההודית נאמר כי האל וישנו שלה את הפנינה הראשונה ממעמקי האוקיינוס והעניק אותה לבתו פנדאיה ביום חתונתה.

 

 

מקורות הפנינה

כיום מקובל להשתמש בפנינים מתורבתות שמרכז הייצור העיקרי שלהן הוא סין, יפן, טהיטי, אוסטרליה.

 

 

תליון משובץ יהלומים ופנינה
צילום: KGH

 

 

שמירה וטיפול בפנינים

 

רצוי לאחסן פנינים בשקית בד או משי ולהיזהר ממגע במתכת חדה או אבני חן העלולות לגרום לשריטות.

 

יש להימנע מחשיפה לחומרי בישום ואיפור וחומרי ניקוי העשויים לפגוע בברק הפנינה. אסור לענוד פנינים בזמן רחצה או פעילות ספורטיבית וכן מומלץ לנגב את הפנינים במטלית בד לניקוי שאריות של חמרים מזיקים.

 

פנינים מושחלות בשרשרת עם קשר מפריד ביניהן וזאת על מנת למנוע חיכוך וכן למנוע פיזור ואיבוד במקרה שהשרשרת תקרע. רצוי להשחיל את הפנינים על חוט משי חדש אחת לכמה זמן.

 

 

ילידי החודש המפורסמים

 

סוקרטס, פול רובנס, ג'ון קונסטבל, ריכרד שטראוס, ז'ק קוסטו, בר רפאלי, הלן קלר וזינדין זידאן.

 

צבע: לבן, שנהב, צהבהב, ורדרד, אפור, ורוד, כחול, שחור
הרכב כימי: 92% חומר סידני CaCo3 , 4% חומר אורגני conchiolin, 4% מים
סולם קשיות: 2.5-4
משקל סגולי: 2.66-2.78
מזל החודש: תאומים
כוכב: ירח
צ'קרה בפילוסופיה ההודית: הצ'קרה השלישית, צ'קרת מקלעת השמש

 

מאת: איריס הורטמן מידענית מכון היהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן