ring toledo

טופז – פטדה אבן הולדת של חודש נובמבר

טופז היא אבן ההולדת של חודש נובמבר, היא אבן חן מאוד מורכבת מבחינה מינרלית, ואף קשה לעיבוד.

 

 

מקור השם טופז

 

מקור שמה של האבן לא ידוע ולכן יש מספר השערות. השערה אחת גורסת כי מקור השם מהמילה בסנסקריט tapas שמשמעותה אש, המזכירה את צבעה של האבן.

 

השערה אחרת היא שמקור השם מגיע משמו של אי בים האדום בשם טופזיוס (Topazios) שבעבר מצאו בו אבני חן נדירות. האי היה מכוסה בערפל וקשה היה למצוא אותו. המילה טופזיוס משמעותה לחפש. ומכאן שמו של האי ושל האבן.

 

 

 

הטופז ביהדות

 

האבן השנייה בשורת האבנים הראשונה בחשן הכהן הגדול היא אבן פטדה. יתכן ואבן הפטדה היא טופז של ימינו . שמות כח טו- כא " ועשת חשן משפט מעשה חשב כמעשה אפד תעשנו …ומלאת בו מלאת אבן ארבעה טורים אבן טור אדם פטדה וברקת …"

 

"שמעון מפותח על פטדה, והיא ירקה ככרתי ותרגום אונקלוס ירקן ונקרא פראשמה. ונתנה לשמעון על שם שהוריקו פניהם פני זמרי וכן כל מי שחטא משבט שמעון בחטא מואב, ואמרו חז"ל סימן לעברה הדרוקן. וסגולתה שמקררת את הגוף. ועל כן מצויה בארץ כוש שהם חמים ושטופי זמה וצריכים אליה לקרר אותם, וזהו שאמר לא יערכנה פטדת כוש, לפי שהיא מצויה בכוש יחס אותה לכוש".

 

(אבני החושן על פי מדרש תלפיות, ספרו של רבי אליהו הכהן מהמאה ה-17-18 שחי באיזמיר, תורכיה)

 

 

תכונות וסגולות ריפוי של הטופז

 

לאורך השנים יוחסו לטופז תכונות מאגיות רבות כמו: הרחקת העצבות, הקניית אומץ, הרגעת תשוקות עזות, חיזוק האהבה, חוכמה, סילוק כוחות רשע וריפוי מחלות רבות.

 

ריבוי האמונות וסגולות הריפוי שיוחסו לטופז מוכיח את החשיבות הרבה שייחסו לאבן.

 

הטופז הוא מינרל מאד מורכב ולכן למרות הקשיות הגבוהה שלו (8) היא אבן שמתבקעת בקלות רבה. הביקוע נעשה ע"י מכה קלה לאורך הגביש שגורמת להתבקעות האבן בצורה מושלמת. בעת שיבוץ האבן יש להיזהר לא ללחוץ עליה על מנת לא לבקע אותה.

 

יש כמה סוגים של טופז. היקר ביותר מביניהם הוא הטופז שצבעו חום זהוב עד לצבע אדמדם. ישנה סברה שהטופז נבחרה להיות אבן חודש נובמבר משום שהיא מזכירה בצבעה את עלי הסתיו האירופאי ואת זוהרו של הקיץ ההודי.

 

כשהיא מלוטשת, הטופז דומה מאוד בצבעה לציטרין. כשהציטרין מלוטשת היטב, קשה לאדם לא מיומן להבדיל ביניהן. עם זאת, במעבדה גמולוגית ניתן להבחין בקלות בין האבנים מאחר שלטופז משקל סגולי גבוה יותר ב-40% ממשלקה הסגולי של הציטרין.

 

 

כרייה של הטופז

 

את הטופז ניתן למצוא בברזיל, מקסיקו, קליפורניה, טקסס, סרי לנקה, ניגריה, רוסיה, בורמה, רוסיה וכן, בארצות שונות באפריקה.

 

 

 

אבני טופז מפורסמות

 

אחד מהטופזים הכי מפורסמים הוא אבן שנחשבה במשך שנים ליהלום ואף נקראה כך: Braganza Diamond. הטופז הזה היה חלק מתכשיטי בית המלוכה של פורטוגל.

 

 

הרכב כימי: AL2(SiO4) (OH,F)2
צבע: בעיקר גוונים של צהוב, נדירים יותר צבי ורוד, כחול, ירוק בהיר וחסרי צבע
קושי ע"פ סולם הקשיות של מוהס: 8
משקל סגולי: 3.52 –3.56
מקדם שבירה: 1.61-1.64
צורת גביש אופיינית: רומבית. רוב האבנים הם בצורת מוט מלבני מאורך החרוץ חריצים מודגשים לאורכו ויש לו סיומת של פירמידה בגג הגביש. הפירמידה אינה סימטרית
מזל החודש: קשת

 

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן