תליון אמטיס של נילוש

אמטיסט – אחלמה אבן הולדת של חודש פברואר

אבן החן הסגולה אמטיסט (אחלמה) היא אבן ההולדת של חודש פברואר. לאבן מיוחס על פי תורת הקריסטלים איזון מרכזי האנרגיה של האדם, והגברת ההבנה הרוחנית.

 

 

מקור השם של האמטיסט

 

השם האנגלי של האבן -Amethyst – אמטיסט נגזר מהמילה היוונית "לא שיכור". היוונים נהגו לשתות יין מכוסות עשויות אמטיסט, כיוון שהאמינו כי ביכולתה למנוע שכרות. על פי הסופר היווני פליני הצעיר, שיח במאה השנייה לספריה, שורשו של השם ביוונית נגזר מצבעה הסגלגל של האבן, שדומה לצבע היין.

 

בשפה העברית נקראת האמטיסט – אחלמה. יש דעות של כמה חכמים על פרוש השם אבל מקובל שמקור המילה בעברית הוא מהמילה חלום, כי הייתה אמונה שהאבן גורמת לחזיונות ולחלומות. עוד במאה ה- 12 התייחס ר' אברהם אבן עזרא (ראב"ע) למקור השם ומצא כי בשפה הערבית השורש – אל-חלמה – אף הוא בא מלשון חלום. לעומתם, רבינו בחיי, שהחי במאה ה- 14, סבור שמקור השם הוא מלשון החלמה וחוזק.

 

 

זר סיגליות
צילום:אלכס קוצ'רנקו למכון היהלומים הישראלי

 

האחלמה ביהדות

 

על פי המסופר בתורה, ספר שמות ל"ט, ח-כ"א, האחלמה היא האבן התשיעית בחושן של הכהן הגדול ומיוחסת לשבט גד. רבינו בחיי הצביע על הקשר בין אבן האחלמה לבין שבט גד, אשר היה מעורב בלא מעט מלחמות. אבן זו שויכה דווקא לשבט גד, בזכות סגולותיה לחזק את ליבו של היוצא לקרב.

 

מדרש תלפיות מתייחס ל- "אבן ירקות" – האמטיסט – שאמורה להועיל לקהות עיניים. האמטיסט מתוארת גם כ"אבן שחורה עם רישומים לבנים", שהנושא אותה עלול להגיע למצב של יגון ודאגה ולחלום חלומות בהלה.

 

גם הרד"ק, שחי במאה ה- 13, התייחס לתחושת הדאגה שהאבן יוצרת ואמר: "מביא דאגה פחד ורעדה, וירבה החלומות המבהילים והקטטות והמריבות והמלחמות, שמביא עליו הנושא אותו".

 

 

תכונות וסגולות ריפוי של האמטיסט

 

על פי תורת הקריסטלים, האחלמה מאזנת את מרכזי האנרגיה של האדם ומגבירה את ההבנה הרוחנית. על פי האמונה ההודית, ביכולתה גם לסייע בפתיחת העין השלישית, העין של הנפש.

 

בתקופה העתיקה האמינו ביכולתה להקל על גמילה מהתמכרויות שונות כמו אלכוהול ודברי מתיקה. היו כאלה שסברו כי ביכולתה לחזק את חוכמתם ואמונתם של עונדי האבן.

 

על פי סברה נפוצה נוספת, בכוחה של אבן האחלמה להקל על נדודי שינה וכאבי ראש. כדי להקל על כאבי ראש או כאבי שיניים היו טובלים את האחלמה במים חמים משך מספר דקות, מנגבים אותה ומשפשפים בעדינות את האבן על המקום הנגוע או על הצוואר. אחרים ענדו את האבן כהגנה מפני מחלות מדבקות ומחשבות רעות.

 

בקבוק בושם
צילום:אלכס קוצ'רנקו למכון היהלומים הישראלי

 

 

רקע היסטורי על האמטיסט

 

במצרים העתיקה חיילים נשאו את אבן האחלמה בכליהם, כיוון שסברו שביכולתה להצילם ממוות בשדה הקרב.

 

חשמנים בכנסיה ענדו ועונדים אותה, בהיותה סמל להבנה אלוהית וטוהר. גם היום הצבע הסגול מאפיין את הביגוד הטקסי של החשמנים וכולל גם טבעת שבה משובצת אבן אמטיסט.

 

אבן האחלמה נחשבה לאבן של בית המלוכה האנגלי. המלך הראשון שענד את האבן היה אדוארד המוודה בתחילת המאה ה-11. גם המלכה שרלוט ענדה שרשרת אמטיסט יקרת ערך.

 

לקתרין הגדולה, קיסרית רוסיה במאה ה- 18, הייתה שרשרת אמטיסט שהובאה מהרי האורל והיא תוארה כ"בוהקת בליל כמו להבה אדומה".

 

על פי המסורת הנוצרית, האמטיסט הייתה האבן האהובה ביותר על הקדוש ולנטיין. טבעתו הייתה משובצת באמטיסט וחרותה בדיוקנו של קופידון.

 

כד קוורץ עם פרחי אמטיסט סגולים
צילום:IDI אלכס קוצ'רנקו למכון היהלומים הישראלי

 

אגדות על האמטיסט

 

על פי המיתולוגיה היוונית, כשהאל היווני דיוניסוס ננטש על ידי האלה דיאנה הוא נשבע להתנקם באדם הראשון בו יתקל. האדם הראשון שפגש הייתה נערה יפהפייה בשם אמטיסט, אותה תקף באמצעות חיות רעות. האלה דיאנה מיהרה לסייע והפכה את הנערה לאבן שקופה. בעודו זועם, שפך דיוניסוס על האבן השקופה יין שהפך אותה לסגול.

 

 

כרייה של אמטיסט

בתקופה העתיקה – הודו וערב הסעודית.

 

בימינו – ברזיל, אורוגאי, ארצות הברית, מדגסקר, הודו, רוסיה

 

 

מפורסמים ילידי החודש

צ'רלס דיקנס, אברהם לינקולן, ג'ורג וושינגטון, פרדריק שופן, אהוד ברק, יוקו אונו

 

נוסחה כימית: SiO2
קבוצה: קוורץ
צבע: גוונים שונים של סגול
קושי ע”פ מוהס: 7
משקל סגולי: 2.63-2.65
שיטת התגבשות: טריגונלית
מזל החודש: דגים
כוכב: פלוטו
שליח בנצרות: מתיאס הקדוש
מלאך על פי הקבלה: עדנכיאל
צ'אקרות בפילוסופיה ההודית: הצ'אקרה השישית – AJNA

 

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן