אבני אופל

אבן אופל – לשם אבן הולדת של חודש אוקטובר

אופל היא אבן ההולדת של חודש אוקטובר. שמה מגיע מהמילה היוונית "שינוי צבע", והאבן אכן מצטיינת בהבזקי צבע עזים. ככל שאבן האופל כהה יותר, ובעלת מגוון צבעים רב יותר, כך היא נדירה ויקרה יותר.

 

 

מקור השם אופל

 

מקור שמה של האבן מגיע מהמילה היוונית opallios שמשמעותה שינוי צבע. אבן האופל מיוחדת בזכות האפקטים של הצבעים באבן. האבן נראית כאילו קפאו בה כתמי צבעי הקשת הטהורים בקומפוזיציה טבעית נהדרת.

 

 

צבעי האופל

 

אופל שחור למרות שמה אינה שחורה. היא אבן שצבע הגוף הכהה שלה מורכב מגוונים עמוקים של סגול, ירוק, או כחול ובו נראים הבזקי צבע עזים. ככל שהאבן כהה יותר ומשחק הצבעים בה מגוון יותר, כך היא נדירה ובעלת ערך רב יותר.

האופל השחור נחשב לאופל היקר ביותר. אופל לבן הוא אופל הזהה בהרכבו הכימי לאופל השחור אך הבזקי הצבע בו נראים על רקע בהיר. באופל זה יש בד"כ פחות הבזקי צבע כי לעין האנושית צבעים מעורבבים נראים כצבע לבן. האופל יקר יותר וגם נדיר יותר, ככל שגבולות הצבע בו ברורים יותר.

 

אבן אופל מלוטש
צילום: חנס גרובבה

 

 

האופל ביהדות

 

האופל מזוהה עם אבן הלשם, אחת מהאבנים שמופיעה בחשן של הכהן הגדול. האבן יוחסה לשבט דן, אך לא ניתן כיום לדעת בוודאות האם אכן האבן שהם קראו לה לשם היא אכן האופל שאנו מכירים היום.

 

"דן על לשם, ונקרא אטופסי, ובו פרצוף אדם מהופך על שם שהפכו שבט דן את הקערה על פיה, והפכו לשם לסמל בפסל מיכה. וכתיב בספר יהושע בחילוק הארץ ויקראו ללשם דן כשם דן אביהם, שהוא עיר מארץ ישראל".

 

(אבני החושן על פי מדרש תלפיות, ספרו של רבי אליהו הכהן מהמאה ה-17-18 שחי באיזמיר, תורכיה)

 

 

תכונות וסגולות ריפוי של האופל

 

המבנה הכימי של האופל הוא שמקנה לה את הצבעוניות המיוחדת לה. האופל מורכבת מסיליקה ומים אך המבנה הפנימי הוא זה שיוצר את הצבעים היפים. למעשה האופל מורכב מכדוריות זעירות של סיליקה בעלות גודל אחיד, גודל שניתן להבחין בו רק במיקרוסקופ אלקטרוני – עשירית מיליונית המ"מ. הכדוריות מסודרות בשכבות דקיקות אחת על גבי השנייה. האור הפוגע במשטחי הכדוריות נפרס לצבעי הספקטרום וחוזר לעין בצורת הבהק של אור מסוים. בזוית אחרת ישתנה הצבע המשתקף משכבה זו. גודלן של הכדוריות הוא שקובע את הצבע הנראה מהשכבה. כאשר הכדוריות אינן שוות בגודלן, האור נפרס במידה שונה בכל כדורית וכך הצבע יראה שונה מכל כדורית וכדורית.

 

 

אבני חן אופל אתיופיה
צילום:Leela Mei / shutterstock.com

 

 

התכונות המיסטיות של האופל

 

תקווה, אמונה ומזל טוב. האמונה שמי שעונד את האבן יזכה לשינוי במזלו, אמונה הנובעת ממשחק הצבעים המשתנה שבאבן.

 

 

רקע היסטורי של האופל

 

אבן האופל מוכרת באירופה עוד מהתקופות היוונית והרומית. המקור לאבן בתקופות אלו היה מהונגריה וצ'כוסלובקיה של ימינו. באנגליה בתקופת המלכה אליזבט הראשונה, תכשיטים המשובצים באבני אופל היו נפוצים בקרב האצולה. האופל אפילו מוזכר במחזהו של שיקספיר "הלילה ה- 12". בתחילת המאה ה-19 איבד האופל מערכו ומחירו צנח ביותר מ- 50%. זאת, משום שמזל רע נקשר בשמה של האבן בעקבות פרסום של סיפור שכתב סר וולטר סקוט בשנת 1829.

 

בשנת 1877 התגלו מרבצי אופל גדולים בדרום אוסטרליה ואלה האפילו על הייצור ההונגרי שהיה נפוץ עד אז. האופל האוסטרלי זכה לפרסומו הרב בזכות אבן אופל שכונתה The Flame Queen – אבן אופל שחור במשקל 253 קרט.

 

אבני חן אופל אוסטרליה
צילום: Dmitry Chulov / shutterstock.com

 

אגדות על האופל

 

בתקופות שונות הייתה אמונה שהאופל מביא מזל רע. אמונה זו נבעה אולי בשל עדינות האבן. אופל קשה לעיבוד והיא נשברת ומקבלת סדקים מהר, רגישה לשינויי טמפרטורה, לשחיקה ולחומרים כימיים חריפים. בתקופה הרומית האמינו כי אבן האופל מביאה מזל טוב בזכות היכולת לראות בה את הקשת המסמלת תקווה. באירופה של ימי הביניים האמינו נשים בעלות שיער זהוב, כי ענידת מחרוזת אבני אופל תשמור על צבע שיערן.

 

 

נוסחה כימית: SiO2 – nH2O סיליקה עם מים
צבע: כל צבעי הקשת בהבהקים
קושי ע”פ מוהס: 5.5 – 6.5
משקל סגולי: 1.98-2.20
מקדם שבירה: 1.44 – 1.46
שיטת התגבשות: אופל אינו עובר קריסטליזציה והיא אבן ללא צורה מוגדרת (אמורפית)
סוגי אופל: האופל נחלק לסוגים על פי צבעיו
שבט: דן
מזל החודש: מאזניים

 

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן