fancy deep brown yellow dia 4928062wp

יהלומים חומים

בדומה ליהלומים צהובים, גם יהלומים חומים מקבלים את הצבע שלהם כתוצאה מחשיפה לחנקן בתהליך היווצרותם הארוך.

 

סולם הדירוג הסטנדרטי (D-Z) של המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA) מדרג יהלום בעל גוון צהוב או חום כיהלום "לבן", אך ליהלומים חומים יש סולם דירוג משלהם, הקרוי על שם מכרה ארגייל (Argyle) המפורסם שבמערב אוסטרליה, בו נכרים רוב היהלומים החומים בעולם.

 

דירוג ארגייל מדרג יהלומים חומים לפני שני פרמטרים: תיאור מילולי לצד אות ודירוג מספרי: חום בהיר מאוד נקרא Light Champagne ודירוגו C1-C2; חום בינוני נקרא Medium Champagne ודירוגו C3-C4; חום נקרא Dark Champagne ודירוגו C5-C6; וחום כהה מוכר כ-Fancy Cognac ודירוגו C7.

 

ב-1967 התגלה בממלכת לסוטו יהלום חום שמשקלו 601 קרט, שקיבל את השם Lesotho Brown. חיפושים נוספים בקימבליט בו הופק היהלום, הוביל לפיתוח מכרה לסוטו שבבעלותה של של חברת ג'ם (Gem) יהלומים.

 

חברת הארי ווינסטון (Harry Winston) רכשה את ה-Lesotho Brown ב-1968, וחתכה אותו ל-18 יהלומים שמשקלם הכולל 242.50 קרט. היהלום הגדול שבהם הוא 'לסוטו I', יהלום ללא פגמים במשקל 71.73 קרט ובליטוש אמרלד. המעניין הוא שיהלום זה קיבל גוון של ורוד חיוור. מאחר שאינו מכיל פגמים של חנקן, מאמינים כי הוא הכיל כנראה גוון ורוד-חום, שנוצר בתהליך שינוי הצורה של הגלם (השינויים הנובעים מפגם או אי-סימטריה במבנה גביש היהלום).

 

היהלום החום הגדול ביותר כיום הוא ה-Golden Jubilee, יהלום פנסי צהוב-חום במשקל 545.67 קרט ובחיתוך כרית. הוא גדול פי יותר מארבעה מהיהלום החום השני בגודלו, "כוכב הדרום" (Star of the South), יהלום במשקל 128.48 קרט ובליטוש כרית, בעל צבע ורד-בהיר חום פנסי.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן