גייג מכשיר לקביעת מידות היהלום

גייג' מכשיר לקביעת מידות היהלומים

מכשיר הגייג' מאפשר ליהלומן לקבוע את מידות היהלום בעזרת מכשיר מדידה במצבים כאשר אי אפשר למדוד במדויק את משקל היהלום או כאשר הדבר אינו אפשרי.
ניתן למצוא שני סוגי גייג' עיקריים, בעלי אופני פעולה שונים, על פי מטרותיהם.

מהו גייג'?

מכשיר פשוט, הנראה כסרגל בעל זרוע מדידה דמוית צבת. בעת ההפעלה ניתן לראות ציון של מידות על הסקלה. בספרון הנלווה למכשיר ניתן למצוא טבלאות של מידת אורך, רוחב וגובה של יהלומים בצורות שונות ולחשב את משקל היהלום. פשטות תפעולו של מוהה גייג' מאפשרת למדוד בקלות יהלומים מלוטשים לפני ובזמן הליטוש, ובמקרים רבים- גם אחרי השיבוץ. שימוש נוסף במוהה גייג', אשר הופך אותו למקובל מאד, הוא מדידת יהלומי גלם לפני הליטוש. המדידה בכיוונים ובזוויות שונות מאפשרת לתכנן את מודל האבן, את המשקל העשוי להתקבל לאחר הליטוש וכן לבחור בין החלופות השונות של מודל האבן היכולות להיגזר ממידותיה.
בעת הליטוש ישתמש הלוטש בגייג' כדי לבדוק ולשמור על קוטר היהלום ועל יחס נכון בין גובה לרוחב היהלום המלוטש.

לברידג' גייג'

מכשיר מדידה מכני, דוגמת שעון בעל קפיצים וגלגלי שיניים, המאפשר מדידה מדויקת מאד של יהלומים מלוטשים. המדידה לפני השיבוץ מיועדת, בדרך כלל, לבדיקת וחישוב איכות הליטוש וכן הזמנת יהלומים על פי מידות מדויקות.
הלברידג' גייג' מקובל מאד בקרב ממיינים, מעריכים ותכשיטנים. התכשיטנים נוהגים להשתמש בגייג' זה על מנת לקבוע את משקל היהלום כאשר הוא משובץ בתכשיט. לשם כך הם נעזרים בספרון מידות נלווה, המאפשר להגיע לתוצאות טובות בחישוב המשקל.
באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן