עם סין בראשות תהליך קימברלי (Kimberley Process) ואנגולה בתפקיד סגנית הנשיא, שנת 2014 החלה ברוגע עבור תוכנית תעודות היהלומים. הדבר הכי מסעיר השנה מבחינת KP התרחש בחודשים האחרונים.

 

במאי, ממשלת ארה״ב הזהירה מפני תעודות KP מזויפות שהונפקו בסיירה לאונה, גינאה וגאנה, שהתגלו בעקבות דיווחים על ניסיונות הונאה בהקשר של מכירת יהלומי גלם.

 

כאשר תהליך קימברלי פירסם את הסטטיסטיקות שלו בנוגע ליצור, יבוא ויצוא יהלומי גלם בשנה הקודמת, שוב גדל היצור והערך של יהלומי הגלם. ב-2012 יבאה ישראל 13.272 מיליון קרט יהלומי גלם בשווי 4.658 מיליארד דולר, וב-2013 עלתה ל-17.488 מיליון קרט בשווי 4.908 מיליארד דולר.

 

על פי דו״ח KP, נתוני היצוא של ישראל שיקפו את המגמה הזו: ב-2012 יצאה ישראל 13.790 מיליון קרט יהלומי גלם בשווי 3.61 מיליארד דולר במחיר של 262 דולר לקרט, ושנה אחר כך יצאה 15.299 מיליון קרט בשווי 3.844 מיליארד דולר במחיר של 251 דולר לקרט.

 

לאחר ועידת המליאה שנערכה בשנגחאי ביוני, KPCS החליט לפעול על מנת להקשיח את מעבר היהלומים מהרפובליקה של מרכז אפריקה (CAR). חברי KP הוטרדו מדיווחים על כך שיהלומי מריבה שנכרים ב-CAR מוצאים את דרכם למסחר החוקי ביהלומים בעולם.

 

KPCS החליט לערוך בדיקה פרטנית של יצור יהלומי הגלם ב-CAR מאז מאי 2013, אז הושעתה חברותה של המדינה בארגון, ולהעביר דו״חות שוטפים על הנושא לנשיא הארגון.

 

 

 

ה-WDC ו-KP
תהליך קימברלי אמור היה להיות נושא הדיון בפגישה מיוחדת שהתקיימה במהלך הפגישה השנתית האחרונה של מועצת היהלומים העולמית (World Diamond Council) באנטוורפן בסוף מאי.

 

הפגישה, שאותה הנחה מנכ״ל דה בירס, פיליפ מלייה (Philippe Mellier), אמורה היתה להתמקד בסוגיות הקשורות ל-KP והתפקיד הרלוונטי של ה-WDC בהקשר לסיכונים העומדים בפני ה-KP. החברים ביקשו לבחון בצורה רחבה יותר את האתגרים האתיים, המשפטיים והכספיים השונים עימם מתמודד הארגון, לרבות הסיכונים הקשורים למסחר ביהלומי גלם שעליו דיווח כוח המשימה הפיננסי (Financial Action Task Force). בהקשר זה, משתתפי הפגישה אמורים היו לדון באסטרטגיות אפשריות מבחינת WDC בפרט והתעשיה בכלל. חברי ה-WDC השתתפו לפני כן בסקר שנועד למדוד את דעותיהם והתוצאות נותחו ונדונו בהמשך.

 

אך לא הכל התנהל כמצופה: הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), המועצה ההודית לקידום יצוא אבני חן ותכשיטים (GJEPC), פדרציית בורסות היהלומים הבלגית (FBDB), בורסת היהלומים של בהארט (BDB), בורסת היהלומים הישראלית (IDE), מכון היהלומים הישראלי (IDI), בורסת היהלומים של דובאי (DDE) וקונפדרציית התכשיטים העולמית CIBJO חתמו כולן על מכתב משותף ל-WDC והכריזו כי החליטו לא ״להשתתף בפגישה הכללית השנתית הזו של ה-WDC״ עד שהכיוון שבו מתכננת לצעוד ההנהגה הנוכחית של הארגון לא יוסבר בצורה משביעת רצון.

החתומים על המכתב הביעו את אכזבתם מהפעולות ״שה-WDC נקט בהן במהלך החודשים האחרונים, אשר הובילו לפגישה שתוכננה ל-28 באוקטובר 2014 באנטוורפן, לרבות אבל לא רק עריכת סקר מוטה בלי להתייעץ עם 98% מהתעשיה, אותה מייצגים החתומים״.

 

בתוך שהם מדגישים כי החתומים נותרו ״מחויבים לרוח ולאכיפה של תהליך קימברלי״ וטוענים כי המכתב שלהם לא צריך ״בשום צורה ואופן להתפרש כניסיון לא לציית או להימנע מתהליך קימברלי״, הם הצהירו כי ״כל עוד המנדט של חברינו ברור ומוצהר כאן, לא נתמוך בשום ישות שתפעל תחת הנהגת WFDB, אשר נראה היה שפעלה על מנת לקבל החלטות שרירותיות תוך היעדר שקיפות״.

 

WDC פירסמה הצהרה משלה בתום הפגישה השנתית. ״תוצאה מוצלחת של הפגישה השנתית של WDC תהיה פיתוח עתידי של תוכנית אסטרטגית ברורה עבור הארגון, כדי שקולנו יישמע ב-KP – ברור, מאוחד וחזק״, מסר אדוארד אשר (Edward Asscher), נשיא WDC. ״אנחנו בוחנים דרכים להרחיב את בסיס החברים שלנו בהמשך, ולשלב במלואן את הדאגות וסדרי העדיפויות של כלל תעשיית היהלומים בתוך ה-KPCS״.

 

אנליסט התעשיה חיים אבן זוהר, שערך סקירה מעמיקה של האירועים, תאר את ה-WDC כגוף שהופרט ומייצג את היצרנים והקמעונאים הגדולים. ״ההחלטות של ה-WDC מתקבלות כעת על ידי מספר יצרנים גדולים, שחשופים ל-KP ברמה הראשונית של המכירות שלהם, שעבורן הם זקוקים לתעודות KP, אבל הם לא נמצאים בצד ׳שקונה׳ יהלומי גלם. ואז ישנם הקמעונאים שככל הנראה לא ראו תעודת KP אמיתית (לא דוגמה) במהלך כל הקריירה שלהם. בכל מקרה, הם לא מודאגים מהוצאות וצרות אחרות. הסחורה שלהם אף פעם לא מעוכבת״, הסביר אבן זוהר.

 

חיזוקו של תהליך קימברלי עמד בראש האג׳נדה של משלחת ה-WDC שיצאה לפגישת המליאה בת ארבעת הימים של KP, שהתכנסה בגואנגזו, סין, ב-14 בנובמבר.

 

ביוזמת ה-WDC, מליאת KP קיבלה בברכה הצעה שהעלו מספר קבוצות עבודה, לשקול המלצות רלוונטיות מתוך דו״ח כוח המשימה הפיננסי שקשורות לסיכונים הקשורים לאספקת יהלומי גלם. הוסכם כי קבוצת העבודה של הפיקוח וקבוצת העבודה של מומחי היהלומים יעריכו את ההמלצות הללו בהקשר של המאמצים המתמשכים שלהן לשפר את תהליך קימברלי ויישומו.

 

ה-WDC גם הדגישה את החשיבות של אכיפת שלושת עמודי התווך התומכים ב-KP: ממשל, חברה אזרחית ותעשיית היהלומים והתכשיטים.

 

 

 

ונצואלה וחוף השנהב
בצעד שנועד לחזק את הבטחון הכלכלי והמטבע המקומי, הבנק המרכזי של ונצואלה פירסם צו לשימוש ביהלומים, מתכות יקרות ומאגרי מטבע אחרים על מנת להגדיל את העתודות שלו על רקע אי ודאות כלכלית וירידת מחירי הנפט בדצמבר. ונצואלה פרשה מתהליך קימברלי ב-2008 ומאז לא דיווחה על יצור היהלומים שלה.

KP הסתיים בשיא מבחינת חוף השנהב והיהלומים שלה. כעת, כשהיציבות הפוליטית שבה לשרור במדינה ויצור היהלומים חזר לתמונה, המשרד ליחסי חוץ של בלגיה ומרכז היהלומים באנטוורפן (AWDC) החלו לסייע לממשלה המקומית להקים מערכת פיקוח שתוכל לציית לתנאים המחמירים של תהליך קימברלי ולחזור לסחור ביהלומים שלהם. ב-2003 האו״ם הטיל סנקציות על חוף השנהב, ואסר עליה לסחור ביהלומים.

 

 

אין הסכמה על סגן נשיא
השנה הסתיימה במחלוקת נוספת. בפעם הראשונה בהיסטוריה בת 13 השנים של הארגון, חברי תהליך קימברלי לא הצליחו להסכים על מועמד שישמש כסגן נשיא. אנגולה אמורה להפוך לנשיאה ב-2015 ודובאי ואוסטרליה היו מועמדות לתפקיד הסגן.

 

מקור שנכח בפגישה מסר, כי בין אלה שהצביעו בעד דובאי היו רוסיה, דרום אפריקה, נמיביה, זימבבואה ו-DRC, בעוד ארה״ב, קנדה, ישראל ובוצואנה היו בין המדינות שהצביעו בעד אוסטרליה. האיחוד האירופי, הודו, סין ואנגולה נמנעו.

 

 

קראו עוד על אודות תהליך קימברלי ב-2014:

 

 

מועצת היהלומים העולמית פועלת לחיזוק תהליך קימברלי

 

מועצת תהליך קימברלי הסתיימה בחוסר הסכמה על סגן היו"ר

 

הפרלמנט הבלגי: יש פגמים בתהליך קימברלי

 

אנגולה זוכה לכבוד בתהליך קימברלי

דילוג לתוכן