דלג לתוכן המרכזי
מכון יהלומים ישראלי
the israel diamond industry logo

כיצד מגפת הקורונה שינתה את שרשרת אספקת היהלומים – ומה צופן העתיד

סקירה שנתית של מצב התעשייה, מאת חיים אבן זוהר ופרנאי נרבקאר
יהלומים מלוטשים עגולים
צילום: Almarina / shuttAlmarina / shutterstock.com

אנליסט היהלומים חיים אבן זוהר, ועמיתו פרנאי נרבקאר (Pranay Narvekar) פרסמו לאחרונה את סקירת “שרשרת היהלומים לשנת 2019 – לפני הסערה” (The 2019 Pipeline – Prelude to the Storm), ובה הם מנתחים לעומק כיצד השנים 2019-2020 בענף היהלומים התפתחו לכדי “שינוי דרמטי של כללי המשחק בעולם כולו”. השניים בוחנים בדוח את השפעת מגפת הקורונה העולמית על מגמות ההיצע והביקוש ליהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, ומנסים לתת תשובה לשאלה מה צופן העתיד, עם כניסתנו בקרוב לשנת 2021. 

שינוי קריטי בתפיסה

בסקירה המקיפה, דנים אבן זוהר ונרבקאר באופן שבו תעשיית היהלומים החלה כבר ב-2019 בתהליך הדרגתי של ארגון מחדש של שרשרת אספקת היהלוחמים, תהליך אשר “הבשיל לבסוף למסקנה בלתי נמנעת, ולמעשה רצויה ביותר […]” מבחינת אמצע הערוץ, הכולל לוטשים וסוחרים. בשנת 2019, דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) נאלצו להתמודד “עם התנגדות ניכרת לרכישת הקצאות הגלם שלהן”, ואימצו “גמישות חסרת תקדים באופן שבו מכרו את היהלומים שלהן”. בפברואר 2020, שתי מפיקות היהלומים שינו את מערכת המכירות שלהן (“סייטים”).

 

חיים אבן זוהר DIB
 חיים אבן זוהר

מחברי המאמר טוענים כי כך “שרשרת אספקת היהלומים הפכה לראשונה, מזה אולי מאות שנים, לכזו המונעת באמת על ידי ביקוש – בכל אחד מחלקיה השונים של שרשרת האספקה. התעשייה הפכה לתעשייה תחרותית רגילה, שאינה מובלת על ידי אספקת הגלם”.

 

אבן זוהר ונרבקאר טוענים כי לטווח ארוך, תעשיית היהלומים “תהפוך מבחינה מבנית לא רק לתחרותית יותר, אלא גם לבריאה יותר”, מאחר שכל חלק בשרשרת האספקה יהפוך ל”מקבל מחיר” (price taker) – כלומר לגורם בשוק שאינו יכול להכתיב מחירים, וחייב לקבל בעצמו את המחיר המקובל בשוק.

מבט קדימה

הסקירה של אבן זוהר ונרבקאר בוחנת את הדרכים השונות שבהן משבר הקורונה השפיע, ועוד ישפיע, על שרשרת אספקת היהלומים, ועל הביקוש הצרכני למוצרי יוקרה כמו יהלומים ותכשיטי יהלומים, בשל צעדים כגון הטלת סגר מקומי ולאומי במדינות רבות, הטלת מגבלות על עסקים, סגירת חנויות וכן הלאה. מהניתוח עולה כי ב-2020, תירשם בסופו של דבר ירידה של כ-20% בביקוש הקמעונאי, נתון שמשמעותו ירידה של 32% במכירות היהלומים המלוטשים, ושל 35% בביקוש ליהלומי גלם.

 

כריית יהלומים במכרות אפריקה
צילום:Fancy Color Research Foundation

אבן זוהר ונרבקאר טוענים כי “התחזית ל-2021 מבטיחה בהרבה” לעומת הביצועים של 2019 ו-2020, ומעריכים כי “הן מכירות היהלומים המלוטשים והן הביקוש ליהלומי גלם יהיו גבוהים יותר מאשר ב-2019, גם אם תירשם רק צמיחה קלה בביקוש, וייתכן כי אותה צמיחה תגיע לרמה שבין השנים 2018 ו-2019”.

 

האתגרים בשנה הבאה ובכלל, יתמקדו בנושא הנזילות והמימון. בשנים 2019-2020, התעשייה נפטרה ממלאי, כדי להחזיר חלק מחובה הבנקאי. על פי ההערכות של מחברי הדוח, התעשייה הפחיתה בשנתיים הללו כ-30% מחובה. כעת, כשהיא נדרשת לחדש את המלאי, התעשייה תצטרך יותר אשראי. אם המימון לא יהיה זמין, זה יצמצם את יכולתו של אמצע הערוץ להגדיל את המלאי, מה שישפיע על מכירות ומחירי הגלם.

 

קניון חנויות תכשיטים קורונה
צילום: Syda Productions / shutterstock.com

“בסופו של דבר, אנחנו ממשיכים להיות שרשרת אספקת יהלומים אחת. כולנו משרתים מטרה אחת, להביא את היהלומים לצרכן”, כותבים השניים. “אם הביקוש יורד, או שרשרת האספקה נפגעת, כולנו נסבול בסופו של דבר. בימים מאתגרים אלו, חשוב שכל יסודות צינור האספקה יישארו רווחיים ובריאים”

 

לסיכום, מציינים השניים לטובה את 2019, שהייתה אמנם שנה קשה, אך “הותירה אותנו בעמדה טובה יותר להתמודד עם מה שעמד להגיע… מאחר שהפכנו לתעשייה שבאמת מונעת על ידי השוק”.

 

לקריאת סקירת שרשרת אספקת היהלומים לשנת 2020 לחצו כאן

 

 

עוד מאמרים שיעניינו אותך

אינסטגרם

קבלו מאיתנו עדכונים חמים

תודה על רישומך