חלקם של יהלומי המעבדה אשר "מתחרים" ישירות ביהלומים טבעיים ירד לכ-60%, לעומת קרוב ל-100% לפני עשור. כלומר, כ-40% ממכירות יהלומי המעבדה כיום למעשה נוספו למכירות של תעשיית היהלומים בכללותה, וסכום זה צפוי להגיע ב-2024 ל-7 מיליארד דולר. מדובר במכירות יהלומים שלא היו מתבצעות, אם יהלומי המעבדה לא היו קיימים בשוק. נתון זה מבוסס על הנחה כי הביקוש ליהלומים אינו משחק סכום אפס, כלומר שמכירה של יהלום מעבדה אינה באה בהכרח על חשבון מכירה של יהלום טבעי.
מגמה זו צפויה להימשך לפחות עד סוף העשור, שבמהלכו צפויה להמשיך להתפתח ההבחנה בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים, שבזכותה יהלומי המעבדה מייצרים ביקוש נוסף לתכשיטי יהלומים, אשר עשוי להסתכם ביותר מ-10 מיליארד דולר בשנת 2026.
ההבחנה בין יהלומי מעבדה לבין יהלומים טבעיים (כמוצרים שונים, או כמוצרים שאינם מחליפים זה את זה) התקדמה מאוד מאז שתכשיטים משובצים ביהלומי מעבדה חדרו לשוק הרחב לפני כשמונה שנים, כשהמחיר היה המנוע העיקרי שלהם. לאור המשך הגידול בפערי המחיר בין שני המוצרים, יותר ויותר גורמים בתעשייה, כולל הצרכנים, תופסים אותם כקטגוריות תכשיטים "נפרדות".
לשם ההקשר, המחיר הקמעונאי של יהלומי מעבדה זול יותר ב-70%, 80% או אפילו 90% מהמחיר של יהלומים טבעיים בעלי אותם מאפיינים – כאשר פערי המחירים ניכרים במיוחד כשמדובר ביהלומים גדולים יותר, במשקל 3 קרט ומעלה. זאת, לעומת פערי מחיר של 10% בלבד לפני כשמונה שנים.
רוב הירידה במחיר של יהלומי מעבדה כבר נרשמה, אולם המחירים צפויים להמשיך לרדת כי ראשית, יצרניות מובילות יגדילו את התפוקה שלהם – וייהנו עוד יותר מיתרון הגודל, ושנית – טכנולוגיות הייצור צפויות להמשיך להתפתח.
יצרניות יהלומי מעבדה מתקדמות ומתמחות יותר ממשיכות להשקיע רבות במחקר ופיתוח, כדי לפתח וליישם טכנולוגיות ייצור חדשות, שיקדמו את כלכלת הייצור, כלומר יובילו לתפוקה זולה יותר, באיכות גבוהה יותר.
לטווח ארוך, מה שמניע את החברות הללו הוא שאיפה לחדור לטווח ארוך לתעשיות הטכנולוגיה הגדולות, ולספק כלים מתקדמים למעבדי מחשבים, רכיבים של רכבים חשמליים, ציוד אופטי ומכשירים לאחסון אנרגיה. כל אלו עשויים להפוך למקורות גדולים בהרבה של ביקוש ליהלומים, לעומת תעשיית התכשיטים.
עם זאת, המשך הירידה בעלויות הייצור של היצרניות המרכזיות עלול ליצור "מחסום כניסה" בפני יצרניות חדשות, ובסופו של דבר לחזק את כוח התמחור של התעשייה (ובכך גם לתמוך ברמות המחירים). באופן מסורתי, ראינו את זה קורה בסין, המובילה העולמית בייצור יהלומים ליישומי תעשייה שונים, שבה מספר קטן יחסית של יצרניות יהלומי מעבדה אחראיות כיום על 80-90% מהאספקה העולמית.
מלבד המחיר, ההבחנה בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים תתחזק גם בזכות קידום תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, למשל בצבעים וליטושים שאינם קיימים או לא משתלמים כלכלית כשמדובר ביהלומים טבעיים.
תעשיית יהלומי המעבדה תמשיך להתפתח, ממכירת אבני סוליטר גנריות ששווקו פשוט כ"זהות" ליהלומים טבעיים, לתחום תכשיטי האופנה, שצפוי להיות מחולל הצמיחה הבא של יהלומי המעבדה. בתחום זה, יהלומי מעבדה עשויים להתחזק על חשבון חיקויי יהלומים (למשל אבני מואסנייט, אבני ספיר לבנות שיוצרו במעבדה, או אפילו זירקוניה קובית), ולא על חשבון יהלומים טבעיים.
יהלומי מעבדה מיוצרים על ידי האדם, ונפח המכירות שלהם צפוי להתעלות בסופו של דבר על מכירות היהלומים הטבעיים, כפי שכבר קורה עם כמה מחיקויי היהלומים.
ולבסוף, יש להכיר בכך שתכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה הביאו לקטגוריית היהלומים לקוחות שאחרת לא היו שוקלים לרכוש יהלומים טבעיים, בשל תפיסות מסורתיות של התעשייה ו/או הטיות בנוגע לכרייה באופן כללי. כך, למעשה, יהלומי המעבדה ייצרו למעשה ביקוש ממשי נוסף עבור תעשיית תכשיטי היהלומים בכללותה.
לאור תשומת הלב הרבה שקיבלו תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה בשנים האחרונות, ונפח הייצור שהוכפל מדי שנתיים מאז 2015, מפתיע למדי שתכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה אחראים לכ-20% בלבד מכלל הביקוש לתכשיטי יהלומים בעולם, במונחי ערך.
הסבר חלקי לכך טמון בעובדה שיהלומי מעבדה הם מוצר שעדיין מתמקד בשוק האמריקאי, וטרם התקבל באופן רחב בשווקי הצריכה המרכזיים האחרים של תעשיית היהלומים.
עם זאת, כפי שכבר הודגש, יש להכיר בביקוש העודף שיהלומי מעבדה הביאו לתעשיית תכשיטי היהלומים בכללותה. בהתאם לכך, הביקוש הכולל לתכשיטי יהלומים רושם גידול ממשי, בשל זמינותם של יהלומי המעבדה. זה אמנם "מגביל" את הנתח היחסי של יהלומי המעבדה בשוק, אך תרם להגדלת המכירות של התעשייה בכללותה.