יהלום ענק בוצוואנה לוקרה

היהלום האחרון בעולם: הספירה לאחור החלה

כשצעירים עוד שני דורות ירכשו את היהלום הראשון שלהם, רוב המכרות בעולם כבר יחדלו מפעילות, ורוב היהלומים בשוק יהיו מיד שנייה. בנסיבות אלו, זירת היהלומים הממוחזרים, שכבר היו בבעלות אחרים, תהפוך ל"מכרה" היהלומים הגדול בעולם.

 

רובם המכריע של היהלומים שטרם נכרו מצויים בעומק של 150-750 ק"מ מתחת לקרום כדור הארץ. התפרצויות וולקניות פרה-היסטוריות גרמו לחלקם לעלות למרחק בר-השגה של כמה מאות מטרים בלבד מתחת לפני הקרקע. המשמעות היא כי ברגע שכל מכרות היהלומים בעולם יתרוקנו, יסתיים העידן שבו חלק מיהלומי הגלם טרם נכרו מהקרקע. בהנחה שמכרות קטנים ועצמאיים בחלקים שונים של העולם ייסגרו הרבה לפני המכרות הגדולים, תוך כמה עשרות שנים בלבד תירשם ירידה משמעותית בהיצע; תוך כ-61 שנה, חברת הכרייה האחרונה תסגור אחריה את האור, בדרכה החוצה.

 

יהלומים לבנים ויהלומי פנסי צבעוניים נהנים מפופולריות רבה בימינו. אולם השוק משתנה לאטו, וההנחה היא כי תוך שני דורות לא יהיו יותר מכרות שיפיקו יהלומים חדשים. כיום, 40 מכרות ברחבי העולם אחראיים לכ-90% מתפוקת היהלומים העולמית, אך רק 13% מאותם מכרות יפעלו עוד יותר מ-40 שנה, ומקסימום עוד 61 שנה. מספרם של היהלומים במחזור, אם כן, יהפוך לסופי הרבה יותר מהר ממה שאנשים מבינים. זו לא הגזמה; זו פיסת המידע שהכי מתעלמים ממנה בתעשייה, ויש מעט ידע בנושא מחוצה לה. בפרק זמן זה, של 40-50-60 השנים הקרובות, ימוצו כ-98% ממכרות היהלומים בעולם, ותוך רבע מאה יפסיקו לפעול רוב מבין 45 מכרות היהלומים הפעילים הבולטים כיום.

מכרות יהלומים סיום פעילות
מקור: עידן גולן, פורסם על ידי FCRF

בעתיד הנראה לעין, לא צפוי להתגלות "מכרה-על" חדש; אם יתגלה כזה, הוא יתחיל לפעול רק עד סוף המאה הזו – במקרה הטוב ביותר. מדובר בתוספת קטנה מדי, ומאוחרת מדי, מכדי 'להשיב את המחוגים' למצבם הנוכחי, כי מספר העשירים, הצרכנים העיקריים בשוק זה, גדל מהר פי כמה מקצב כריית היהלומים. בדו"ח השנתי של מצב העושר העולמי, ציין בנק ההשקעות קרדיט סוויס (Credit Suisse) כי בארה"ב לבדה, נרשמו ב-2017 כ-1.1 מיליון מיליונרים חדשים.

 

מכרה היהלומים הגדול בעולם

אין הכוונה לטעון כי תעשיית היהלומים מצויה במשבר; רחוק מכך. המשמעות היא שלא יהיה היצע חדש, וכי שוק היד השנייה יהפוך ל"מכרה" היהלומים הפעיל הגדול ביותר. התעשייה תצטרך בשלב זה לשנות גישה. ייצור היהלומים, והטכנולוגיה הנלווית לו, ייעלמו לאטם. המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA) יעסוק בעיקר באימות תעודות דירוג ישנות, 'ברוקר יד שנייה' יתחזק כמקצוע חדש, ומותגי תכשיטים ירכשו בחזרה יהלומים מהציבור, כדי לייצר אספקה קבועה של תכשיטי יהלומים. בזכות מותג "לייטבוקס" (Lightbox) החדש שהשיקה דה בירס (De Beers) ב-2018, יהלומי מעבדה ממוצבים בתחתית שרשרת מזון היוקרה – לצד אבני קריסטל של סוורובסקי (Swarovski) ותיקים מזויפים של לואי ויטון (Louis Vuitton) – וכבר אינם חלק במשוואה.

 

תכשיטי יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

אופני המכירה והקנייה בשוק ישתנו ללא הכר; אך אם חברות יפתחו אסטרטגיה יעילה, מסחר היהלומים יכול להישאר רווחי מאוד. כשלא יהיה גלם חדש בעולם המסחר, אלא רק יהלומים מלוטשים שיש ללטש מחדש, מספרם הסופי של היהלומים יוביל את המחירים באופן בלתי נמנע לגבהים חדשים. אפילו ערכם של יהלומים פחות איכותיים ירשום עלייה חסרת תקדים.

 

תוך 61 שנים, יקראו בכל העולם את סיפור החדשות החם של המאה, על "היהלום האחרון שנכרה". אולם המחירים יעלו הרבה קודם לכן, כשיתחילו הספקולציות לאור סימני מחסור ראשונים בשוק. כלומר, אין סיבה שקנייני יהלומים, או כל גורם עם חזון לטווח ארוך, לא ירשום כבר מעכשיו פרמיה נוספת, בזכות נדירותם.

 

הפריטים המבוקשים ביותר צפויים להיות יהלומי פנסי צבעוניים, הנחשבים לנדירים מבין הפריטים הנדירים ממילא הללו, ויהיו פריטי ה"חובה" בסדר העולמי החדש בתחום היהלומים, שיובילו את עליות המחירים.

 

השפעה עתידית על מחירי היהלומים

שני דורות אולי לא נשמעים כמו פרק זמן רלוונטי לרבים מאיתנו. עם זאת, מי שפספס הזדמנות לרכוש יצירה של ז'אן-מישל בסקיה (Jean-Michel Basquiat) תמורת 5,000 דולר בשנות השמונים של המאה הקודמת, קרוב לוודאי יזדהה יותר עם הרעיון של השקעה לטווח כה ארוך.

 

כמה עשורים הוא פרק זמן שנדמה כמעט חסר משמעות, אך השפעות מיידיות יותר עשויות לשרטט את תמונת המצב בעתיד; קחו לדוגמה את מכרה היהלומים ארגייל (Argyle) באוסטרליה. מכרה זה מפיק את רוב יהלומי המלס הוורודים בעולם, וצפוי לפעול עוד שנתיים-שלוש בטרם ייסגר ויהפוך לאגם מלאכותי.

 

יהלומים צבעוניים אדומים סגולים
צילום: Rio Tinto

הגורמים בתעשייה יכולים רק לשער מה יקרה כתוצאה מהטלטלה הגדולה הזו בשוק – חישוב פשוט מעלה כי מחיריהם של יהלומי מלס ורודים יעלה דרמטית – ומשקיעים בעלי כיסים עמוקים, שמבינים את חשיבות המאורע, כבר אוגרים כמה יהלומים ורודים שאפשר, וגורמים בכך לעליות מחירים. תהיה לכך גם השפעה עקיפה על המכירות של יהלומים אחרים, ובעיקר של יהלומי פנסי צבעוניים, שיהפכו למבוקשים ביותר בשל הקישור בינם לבין 'קרוביהם' הוורודים, שאזלו. הדורות הבאים צפויים לרכוש יהלומים לא רק כפריט נוי, אלא גם כהשקעה ספקולטיבית לטווח ארוך.

 

אתרים מפורסמים עולמיים נוספים כמו מכרה קימברלי (Kimberley) בדרום אפריקה צפויים להיסגר תוך פחות מעשור, וזה הזמן של כולם בתעשייה לגבש אסטרטגיה לקראת סדר עולמי חדש בתחום היהלומים, הנפרד מאי-היציבות הכלכלית הנוכחית, וביחס להשפעתו על שוק היהלומים של ימינו.

 

עלייה תירשם באופן בלתי נמנע גם בערכם של יהלומים מלוטשים, בכל דירוג, אך במיוחד במחירי יהלומים הנחשבים לפריטי אספנות ייחודיים.

 

חזרה לאוצר המשפחתי

אנשים שבבעלותם יהלומים מלוטשים, ובעיקר יהלומי פנסי צבעוניים, הקטגוריה הנדירה מכולן, יפסיקו להתייחס לקופסת התכשיטים המשפחתית כמובנת מאליה. עושרם המשפחתי עשוי לגדול פלאים, לאור העלייה הצפויה בביקוש לפריטים נדירים אלו. לאור הגידול במספר העשירים והירידה בהיצע, צעירים בדור הבא יוכלו למכור את טבעת היהלום ויויד הצהוב במשקל 20 קרט של סבתא שלהם לאחר ממותגי התכשיטים, במחיר הגבוה פי 10 מהמחיר המקורי ששולם עבורה.

 

עלינו להסתגל להלך רוח, שבו שוק היד השנייה צפוי לשגשג ולשלוט במסחר היהלומים בשנים הקרובות. היהלום האחרון ייכרה בעוד כ-60 שנה, ויציין עידן חדש, שיחל עשרות שנים של עליות במחירי היהלומים באופן כללי, ובמחירי יהלומי הפנסי הצבעוניים באופן ספציפי.

 

סביר להניח שאוסף היהלומים של המשפחה שלכם, צפוי להפוך בשנים הקרובות לנכס הנייד היקר ביותר שברשותכם.

 

מאת קרן המחקר של יהלומים צבעוניים (FCRF).

 

למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן