ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים

המלאי גדל, הביקוש נחלש, ונמשכת הירידה במחירי יהלומי המעבדה

תעשיית היהלומים יצאה מאיזון. יהלומי הגלם המופקים במכרות עונים באופן חלקי בלבד לביקוש הנוכחי מצד הצרכנים. זה עשוי להסביר את התנודה המאופקת במחירי היהלומים. במקביל, העניינים מעט יותר תוססים בתחום יהלומי המעבדה.

 

המחירים של יהלומי מעבדה קטנים אמנם שמרו על יציבות יחסית, אך מחיריהם של יהלומי מעבדה גדולים יותר צללו ברבעון הראשון של 2019. לירידת המחירים תרם שילוב של היצע עודף והתפתחויות טכנולוגיות. שתי הסיבות הללו הן גם שני הנושאים המרכזיים בתחום יהלומי המעבדה כיום.

 

יהלומי מעבדה ג'יי סי פני
צילום: Richline Group

גידול במלאי

מלאי היהלומים הטבעיים העגולים שבידי סיטונאים ויצרנים רשם ברבעון הראשון של 2019 עלייה של יותר מ-6% לעומת הרבעון הרביעי של 2018. עיקר העלייה נרשמה בקטגוריות המשקל של רבע קרט וחצי קרט.

 

העלייה הכוללת ברמות המלאי מתווספת לגידול המתמשך במלאי היהלומים המלוטשים. בחישוב שנתי, המחקר שלנו מעלה כי רמות המלאי עלו בקרוב ל-40%, ורשמו את העלייה הגבוהה מזה שלוש שנים. זה לא מבשר טובות לשום חלק בתעשיית היהלומים – כרייה, ייצור או מימון.

מלאי יהלומים מלוטשים טבעיים
צילום: Edahn Golan

הביקוש ספציפי ומוגבל

הצטברות המלאי אינה מפתיעה לאור היחלשות הביקוש. הביקוש ליהלומים טבעיים אמנם התרחב מבחינת טווח הסחורה, אך הביקוש הכולל רשם ירידה, הן רבעונית והן שנתית.

 

התערוכה המפוהקת בהונג קונג, והפעילות המוגבלת מאוד בבאזל, מספקות שתי דוגמאות בולטות לרמת הביקוש בשוק. השינוי בביקוש ליהלומים מלוטשים מתבטא גם בגישתם הזהירה של קמעונאים בשוק, המחזיקים במלאי המינימאלי ביותר, וכן בנכונותם הגוברת של סיטונאים למכור סחורה בממו, בהחלטתם של מלטשים בהודו לצמצם את פעילות הליטוש בשיעור של כ-30% על פי ההערכות, ובהחלטתה של דה בירס (De Beers) לצמצם את נפח הכרייה.

 

במקביל, נמשכת מגמת הצטמצמות בשוק. מספרם של קמעונאי התכשיטים בארה"ב ממשיך לרדת, הרשתות הגדולות סוגרות חנויות ומפטרות עובדים, חברות למסחר ביהלומים נסגרות וחברות חדשות לא לחלוטין תופסות את מקומן, ומכרות יהלומים מתרוקנים ונסגרים לאטם. השיווק, במקרה הטוב, לא אחיד ולא יעיל.

 

רחוב היהלומים ניו יורק
צילום: איריס הורטמן

חוסר סנכרון בין המלאי לביקוש

חוסר האיזון בין הביקוש לבין הזמינות בולט למדי. המלאי אינו תואם לביקוש. התחומים היחידים שבהם נרשמת ירידה במלאי ביחס לביקוש הם בקטגוריות היהלומים שמשקלם 0.18-0.22 קרט, 2 קרט, ו-4 קרט. בקטגוריית המשקל של רבע קרט, נרשם איזון בין הביקוש לבין המלאי. בכל טווח גדלים אחר, ההיצע גדל מהר מן הביקוש.

 

המשמעות היא כי חברות הליטוש מייצרות סחורה עודפת רבה, שקמעונאים פחות מעוניינים בה. במקביל, סוחרים מצביעים על מחסור ארוך-טווח בקטגוריות סחורה מסוימות.

 

למעשה, הלוטשים קושרים הון לסחורה שיצטרכו להציע בהנחה (ולעתים בהנחה גדולה) כדי למכור, ונאבקים כדי להבטיח לעצמם אספקת גלם שבאמצעותו ילטשו פריטים שנהנים מביקוש.

 

זה נובע, חלקית, מביקוש צרכני צר לעומת כרייה שמניבה מגוון סחורות גדול, וגמישות מוגבלת ברכישת גלם. אך זה נובע גם מניסיון להבין מה יהיה הביקוש העתידי, ויצירת המלאי המתאים.

 

ליטוש יהלומים בורסת היהלומים
צילום: wideweb / shutterstock.com

המחירים של יהלומי מעבדה

בשנה האחרונה נרשם גידול מהיר בביקוש ליהלומי מעבדה בשוק הצרכני, ואחת מתוצאותיו היא עלייה מהירה בתפוקה. באופן טיפוסי לשוק חדש שמייצר הרבה באזז, בשוק יהלומי המעבדה פועלים שחקנים חדשים רבים, הן יצרנים והן סוחרים. כניסתם לתחום אמנם הובילה לזינוק מהיר בהיצע, אך ברבעון הראשון נרשמו דווקא פחות רכישות מהצפוי של יהלומים קטנים.

מחירי יהלומים סינתטיים מחירון
צילום: Edahn Golan

התייצבות במחיר של יהלומי מעבדה קטנים ברבעון הראשון

מחירון יהלומי המעבדה שלנו מראה כי מחירי עסקאות סיטונאיים של יהלומים קטנים, במשקל 0.23-0.89 קרט, שמרו על יציבות ברבעון הראשון של 2019. יציבות המחירים נוצרה בשל איזון בין ביקוש חלש מהצפוי, לבין תמחור נוקשה מצד יצרניות יהלומי מעבדה סיניות בשיטת HPHT. יוצאי הדופן הבולטים הם יהלומים בצבעי J-M ובדרגות ניקיון SI1-I, שאיבדו 6-11% ממחירם לעומת הרבעון הרביעי של 2018.

 

במקביל, נמשכים המאמצים לייצר יהלומים גדולים יותר בשיטת HPHT, כדי לספק לשוק סחורה זולה יותר. ברבעון הראשון של השנה, זה הוביל להתחזקות ההיצע של יהלומי HPHT במשקל 0.90-0.99 קרט, על חשבון יהלומי מעבדה שיוצרו בשיטת CVD. כתוצאה מכך, נרשמה ירידה של 7.4% במחיר הסיטונאי הממוצע הכולל של יהלומי מעבדה במשקל 0.90-0.99 קרט.

 

זה הפך בשנה האחרונה לדפוס חוזר. טכנולוגיית HPHT המשיכה להשתפר, והחברות מפיקות יהלומי גלם גדולים יותר בשיטת HPHT. לאחר מכן, נרשמת ירידה במחירים של יהלומי מעבדה בגדלים הללו. התקדמות הטכנולוגיה ומגמות המחירים הללו צפויות להימשך בטווח הקצר עד הבינוני, ולהשפיע גם על יהלומים גדולים יותר.

 

היצע עודף מוביל לירידות מחירים

השילוב בין עלייה בהיצע לבין ביקוש חלש מהצפוי, הותיר מלאי גדול בידי סוחרים, במיוחד של יהלומים במשקל 1 קרט ומעלה. להיצע העודף בקטגוריית היהלומים הזו, שמיוצרים עדיין ברובם בשיטת CVD, הייתה השפעה רבה על המחירים. בסך הכל, המחירים של יהלומי מעבדה במשקל 1 קרט התרסקו בממוצע ב-20.3% במהלך הרבעון. המחירים הסיטונאיים של יהלומים במשקל 15 קרט נפלו בתקופה זו ב-15.8%, ומחיריהם של יהלומים במשקל 2 קרט ירדו ב-9%.

מחירי יהלומים סינתטיים 2019
צילום: Edahn Golan

מגמה מתחזקת נוספת שכדאי לשים לב אליה, היא העלייה בביקוש לפריטים באיכות הגבוהה ביותר. אחת התוצאות שלה היא שסוחרים רבים יותר מציעים יהלומי מעבדה בדירוג triple excellent. תוצאה נוספת היא שיהלומים בדרגת הצבע והניקיון הגבוהות ביותר נהנו מעליית מחירים ברבעון הראשון, לעומת הרבעון הרביעי של 2018. מנגד, יהלומים בדרגות הצבע והניקיון הנמוכות ביותר איבדו מחצית מערכם.

 

ולבסוף, בהשוואה למחירי עסקאות סיטונאיים למכירת יהלומים טבעיים, מחיריהם של יהלומי מעבדה נמוכים כעת בממוצע ב-65-84%, תלוי בגודל, בצבע ובדרגת הניקיון.

 

מאת עידן גולן.

למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן