יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים

האם אנחנו בדרך לבועה במחירי היהלומים המלוטשים?

מחירי היהלומים המלוטשים עולים מזה קרוב לשנה, והתייקרו ב-18% מאז חודש יולי 2020, שבו רשמו שפל. מדובר בחדשות נהדרות למסחר היהלומים הכאוב, שלא רשם עליות מחירים ממושכות מזה עשור. ועם זאת, עולים חששות כי עליית המחירים מתקרבת לשיאה, וכי אנו עלולים להתמודד עם בועת מחירים בענף היהלומים.

 

מחירי היהלומים המלוטשים אינם היחידים שעולים. גם מחירי יהלומי הגלם עלו בשיעור חד-ספרתי נמוך בחודש שעבר, בזכות ביקוש גבוה. הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הגלם והמלוטש, היא הזינוק במכירות תכשיטי היהלומים בחנויות תכשיטים בארה"ב ובסין, בזכות ביקוש צרכני ער במיוחד.

דברים שרואים בקופה הרושמת

רבות נאמר על מה שמניע צרכנים להוציא על תכשיטי יהלומים, אבל איך זה נראה בזמן אמת? ניתוח נתוני המכירות הקמעונאיות, מעלה כי בחמשת החודשים הראשונים של השנה, מכירות התכשיטים רשמו בסך הכל עלייה שנתית של 75%, והסתכמו ב-32 מיליארד דולר.

 

מהניתוח שלנו עולה כי מכירות התכשיטים בארה"ב הסתכמו בחודש מאי ב-8.57 מיליארד דולר – נתון שיא לחודש מאי. בהשוואה שנתית, מדובר בעלייה של 109.3% במכירות, ובעלייה של 52% לעומת מאי 2019. עד כה השנה, מכירות התכשיטים בארה"ב רשמו עלייה ניכרת של 41%, לעומת 2019.

 

מכירות תכשיטי יהלומים בארה"ב
מקור: עידן גולן

תכשיטי יהלומים הצטיינו במיוחד מאז מאי 2020. מניתוח שערכנו למכירות בחנויות התכשיטים, עולה כי משקלם הממוצע של יהלומים ששובצו בתכשיטים עלה בחודשיים האחרונים מ-1.06 קרט ל-1.22 קרט. ברור כי הצרכנים רוצים יותר יהלומים, ושיהיו גדולים יותר, ואפילו יקרים יותר.

סימנים מוקדמים לבועה במחירי היהלומים

למרות החדשות הטובות, אנו רואים סימנים ראשונים להאטה בביקוש הצרכני. סך מכירות התכשיטים בכל נקודות המכירה עדיין חיוביות מאוד, אך בחנויות תכשיטים התמונה מעט שונה.

 

לופה לוטש יהלום מלוטש
צילום: EgolenaHK / shutterstock.com

סך מכירות התכשיטים בחנויות התכשיטים ירד בחודש מאי בשיעור חד-ספרתי נמוך, בעיקר בשל ירידה במחיר הממוצע לפריט.

 

בנוסף, נראה כי סך מכירות תכשיטי היהלומים ירד בשיעור דו-ספרתי נמוך. וזה כבר סימן אזהרה. אם כלל הביקוש לתכשיטים מתחיל לרדת, כולל הביקוש הספציפי לתכשיטי יהלומים, אנו יודעים שקורה כאן משהו עמוק יותר.

 

האם זהו האקדח שמופיע במערכה הראשונה?

הצד הסיטונאי

המחירים הסיטונאים של יהלומים מלוטשים עלו בכל הקטגוריות. כאילו כל חשש שהטיל צל על לוטשים וסיטונאים, נעלם תחת קרני השמש הבהירות. ההתחזקות של יהלומי מעבדה, ירידה במימון הבנקאי, מדיניות מס לא-ידידותית, מלאים גדולים, ניהול מלאי לא יעיל, נתונים מוגבלים על השוק, תגובה איטית לשינויים בטעם של הצרכנים – כל אלו נעלמו כמו סוחר ממונף יתר על המידה, עם חובות הולכים ונערמים, וללא שום מקור הכנסה נראה לעין. פוף!

 

את התחושה החיובית מניעה עלייה ממוצעת של 14.7% במחירים הסיטונאים של יהלומים מלוטשים. השילוב של תזרים מזומנים קבוע, ירידה בחוב הבנקאי, וגישה לכל יהלומי הגלם שצריך, הצליח לחזק את הסנטימנט.

 

מחירי יהלומים מלוטשים סיטונאים
מקור: עידן גולן

מחירי היהלומים אינם גבוהים בהרבה מהמחירים שנרשמו ב-2019, ובמאי 2021 היו גבוהים ב-1.4% בלבד מהמחירים במאי 2019. ועם זאת, כל סוחר יחתום בשמחה על עלייה שנתית יציבה של 1.4% במחירי היהלומים.

 

במבט רחב יותר, סיטונאים ולוטשים לא ראו עליית מחירים ממושכת מאז המחצית הראשונה של 2011. העשור החולף היה קשה לתעשיית היהלומים. מהרבה בחינות, מדובר בעשור אבוד. אין צורך בניתוחים מעמיקים כדי לראות זאת.

 

סוחרי יהלומים, יצרנים וסיטונאים מדווחים על ביקוש חזק ליהלומים מלוטשים מצד הקמעונאים. חדשות נהדרות, נכון? חכו למערכה השלישית.

מה יקרה כשהמחירים הקמעונאים יירדו?

הצרכנים היום עוד נוהרים לחנויות, אך האם יעשו זאת גם מחר? כעת, הם מבזבזים לא רק את הכסף שחסכו בשנה שעברה, כשהיו תקועים בבתים. הצרכנים האמריקאים גם צוברים חובות, כדי לחגוג את החיים.

 

חנות תכשיטים יהלומים מכירות
צילום: Daniel Jedzura / shutterstock.com

ההסתמכות על אשראי היא מסורת עתיקת יומין בצרכנות האמריקאית, אך יש לה חסרונות. הסתמכות על אשראי, למשל, מובילה לאינפלציית מחירים. קנייה מרובה מובילה לתחרות על היצע ולמחסור, המובילים לעליות מחירים. וכמו בשיר, מה שעולה חייב לרדת.

 

המחזוריות של הכלכלה מכתיבה שאחרי הביקושים הגבוהים כיום, יגיעו הירידות של מחר.

בועת מחירים בענף היהלומים?

בועה היא עליית מחירים מהירה ואחריה ירידה מהירה, הנגרמת בשל "התרוממות רוח בשוק". נשמע כמו משהו שאנחנו רואים היום בשוק?

 

בואו נסכם. הביקוש לתכשיטי יהלומים זינק לרמות שיא, החל מלפני שנה לערך. מאז, אספקת יהלומי הגלם גדלה, מחירי הגלם טיפסו לשיא של 33 חודשים, וקמעונאי תכשיטים אגרו סחורה, כדי לתת מענה לביקוש צרכני יוצא דופן.

 

בחודשים האחרונים, קמעונאים חשו שרמות המלאי שלהם נמוכות. לכן, הם רכשו בהתלהבות יתרה. ייתכן שזה יצר בועה במחירי היהלומים.

 

יהלומים מלוטשים עגולים
צילום: Almarina / shuttAlmarina / shutterstock.com

עם זאת, מכירות תכשיטי היהלומים נחלשו בחודש מאי, במיוחד בחנויות התכשיטים. אם הצרכנים מתחילים למתן את רכישות תכשיטי היהלומים, האם שילוב של מחירים גבוהים ומלאי עודף יובילו לצניחה במחירי היהלומים? זה לא תרחיש בלתי סביר.

 

אם הגאות מתחילה לסגת, אז המהלכים המחושבים יהיו, לפי הסדר:

– קנייה בררנית של יהלומי גלם

– ייצור בקצב מתאים

– המשך ההסתמכות על הון עצמי, במקום הוצאות ממנופות, וכן –

– ניהול זהיר של המלאי.

השורה התחתונה

תנודתיות המחירים בלתי נמנעת, בכל שוק. אחרי האטה ממושכת, נחמד לרשום עליית מחירים. זה מעיד על החיוניות והקשר הרגשי הנמשך, כמו גם על הערך האסתטי שצרכנים מייחסים ליהלומים.

 

כעת, התעשייה אחראית לשמור על העניין הגובר ביהלומים, ולהמשיך ולהניע צמיחה. בתקווה כי ניהול זהיר, בכל שלב, ימנע בועה במחירי היהלומים.

 

מאת עידן גולן

 

למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן