מתחם הבורסה ליהלומים

מגדל היהלום

מגדל היהלום (The Diamond Tower) הוא אחד הבניינים המהווים את מכלול בורסת היהלומים ברמת גן. מגדל היהלום, המכונה בקיצור – היהלום, הוא הבניין הרביעי שנבנה במכלול בנייני הבורסה והגבוה שבהם. במגדל, שאוכלס בשנת 1993, 39 קומות, מהן 32 קומות משרדי יהלומים, קומות חניונים, בנק וחנויות תכשיטים.

 

מגדל היהלום מחובר אל בניין שמשון באמצעות גשר פנימי. בשטח שבינו לבין בניין שמשון, בצמוד לאולם המסחר במלוטש, נבנו אולם למסחר ביהלומי גלם וקפיטריה. בסמוך לבניין נמצאת ככר משה שניצר.

 

בנין שמשון בבורסת היהלומים

 

בניין שמשון היה הבניין הראשון שנבנה במכלול בנייני הבורסה ברמת גן. מאז היווסדה בשנת 1947 עד שנת 1968 שכנה בורסת היהלומים בקומת המסחר שבבניין בנק קופת העם ברחוב אחוזת בית בתל אביב. משרדי היהלומנים היו מפוזרים בבניינים הסמוכים, והדבר הקשה מאוד על הפעילות העסקית.

 

בתחילת שנות השישים של המאה ה-20 החלו לחפש מקום בתל אביב כדי לבנות עליו את בניין הבורסה. ראש עיריית רמת גן, אברהם קריניצי, שהיה בעל חזון ומעוף, הציע ליהלומנים לעבור אליו לרמת גן ואף כרך בהצעתו תנאים מפתים בנושא הקרקע והמיסוי הן לבניין והן למלטשות שהוקמו בסביבתו.

 

לאחר לבטים ומחלוקות בין חברי הבורסה נתקבלה הצעתו, וב-1964 הונחה אבן הפינה לבניין, שבנייתו הושלמה בשנת 1968. הבניין נקרא על שמו של סגן נשיא הבורסה, שמשון רוזנבלום, שנפטר סמוך להשלמת הבניין. בבניין שמשון 28 קומות, ובהן 21 קומות של משרדי יהלומנים.

 

טקס חנוכת בנין שמשון
צילום: סמי שקל

עם הכניסה לבניין זה החלה הגשמתו של הקונספט, שהיה ראשוני בבורסות היהלומים בעולם: הכל תחת קורת גג אחת. בניין שמשון מכיל את כל השירותים הנדרשים לעסקי הענף – אולם מסחר, משרדים, משרדי הפיקוח על היהלומים והמכס (חדר יבוא-יצוא), בנקים, דואר, מסעדה, חדר רופא, בית כנסת וחנויות.

 

כעבור עשור, ב-1978, הושלם בניין מכבי ושנתיים אחריו, ב-1980, בניין נועם . בשנת 1993 הושלמה בנייתו של מגדל היהלום. בניין שמשון מהווה מרכז פיזי של מכלול בנייני הבורסה, המחוברים אליו בגשרים פנימיים.

 

מתחם בורסת היהלומים

 

האזור המסחרי שסובב את בנייני בורסת היהלומים נקרא מתחם הבורסה. האזור הגובל במשולש הרחובות ז'בוטינסקי, אבא הלל וביאליק ברמת גן, נודע עד שנות הששים כאזור מוסכים. באזור היו גם מגרש הכדורגל של אגודת 'מכבי' (שעל שמו נקרא מאוחר יותר בניין 'מכבי') ובריכת השחייה 'גלי גיל'.

 

לאחר הקמת בנין 'שמשון' בשנת 1968האזור החל לשנות את צביונו. במהלך שנות בנייתם של שאר בנייני מכלול בורסת היהלומים, הוקמו במקביל בניינים מסחריים רבי קומות ויוקרתיים המאוכלסים בחברות ביטוח, משרדים של עורכי דין, חברות השקעות, חברות הייטק מלון ומשרדים רבים אחרים של גופים מסחריים גדולים.

 

האזור ידוע כיום גם כ'סיטי' של רמת גן.

 

idc 0921 8595730מתחםבורסה

מכבי – בניין במתחם בורסת היהלומים

 

בשנת 1978 הושלמה בנייתו של הבניין השני במכלול בנייני הבורסה, שמשון, מכבי, נועם ומגדל היהלום. הבניין, שנבנה ביוזמתה של משפחת אלקאניאן – משפחה יהודית מיוצאי איראן, נקרא מכבי משום שבמקום זה שכן מגרש הכדורגל של קבוצת מכבי רמת גן.

 

לבניין 30 קומות, מהן 24 קומות משרדים. צמוד אליו – מרכז מסחרי ומוזיאון היהלומים. בניין מכבי התפרסם בזכות עיצובו הארכיטקטוני המיוחד. שנתיים לאחר הקמתו הושלם גשר דו-קומתי המחבר אותו לבניין שמשון. הגשר כולל את הרחבת אולם הבורסה, מסעדה, חדר הדרכה ומשרדי הנהלת בורסת היהלומים.

 

idc 10

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן