תכשיטים וסמארטפון

הטכנולוגיה מעצבת מחדש את קמעונות היהלומים

השפעתו הגוברת של דור המילניום על מכירות תכשיטי היהלומים, מאלצת קמעונאים למצוא ולהתאים אסטרטגיות וטכנולוגיות חדשות לאופן שבו אנשים עושים בימינו קניות. מכירות קמעונאיות של תכשיטי יהלומים עדיין מתבצעות ברובן פנים מול פנים, ומבוססות על מערכת היחסים הנוצרת בין איש המכירות לבין הלקוח. עם זאת, זה משתנה במהירות, והשינוי מצריך כמה כלים חדשים שיסייעו לאינטראקציה, הן מצד הקונה והן מצד המוכר. במאמר שלפניכם, נבחן כמה מפריצות הדרך הטכנולוגיות המשפיעות במיוחד על קמעונות תכשיטי היהלומים בימינו.

 

ניהול קשרי לקוחות – הדור הבא

 

אחת המשימות המאתגרות ביותר של כל חנות קמעונאית היא לגרום ללקוחות להיכנס. גם איש המכירות המבריק ביותר, או ארונות התצוגה עוצרי הנשימה ביותר, לא יכולים לייצר מכירות בלי תנועה של קונים לחנות. בתחום התכשיטים, לקוחות נוטים להיות נאמנים למדי למותג או לחנות מסוימים, ולעיתים קרובות קונים שוב ושוב באותו מקום. מציאת דרכים חדשות למשוך את הלקוחות הקיימים היא אסטרטגיה מרכזית בשיפור המכירות, שאינה דורשת מציאת לקוחות חדשים, שהיא אחד האתגרים הגדולים ביותר בכל חברה.

 

תוכנות לניהול קשרי לקוחות (CRM) ביצעו התקדמות ענק מבחינה זו, ומסייעות לבצע אוטומטיזציה של תהליכים ידניים התובעים זמן. חנויות יכולות בימינו לנהל מאגרי מידע של הלקוחות שלהם, ולהתאים להם תזכורות לקראת ימי הולדת או ימי נישואין קרבים, או אפילו להגיש להם הצעות על בסיס רכישות עבר. כמו כן, הן מאפשרות לשלוח חומרי קידום מכירות בתקופות עמוסות בקניות לרגל חגים, כמו וולנטיינ'ס דיי בארה"ב או "יום הרווקים" העצום בסין. שליחת הודעות אמנם דורשת יותר עבודה, אך יכולה לבצע את אותה משימה, עם מעט יותר נגיעה אישית. חלק מן החנויות שומרות על קשר קבוע עם הלקוחות שלהן, באמצעות שליחת הודעות טקסט ישירות. לגישה זו יש לרוב שיעורי הצלחה גבוהים מאוד.

 

למדוד תכשיטים בלי לצאת מהבית

 

מכירות תכשיטי יהלומים אונליין צמחו באופן מהיר ביותר בשנים האחרונות. מכירות התכשיטים אונליין אמנם רחוקות מלהאפיל על המכירות בחנויות, אך הפכו לחלק חשוב בחבילה שמציע הקמעונאי לצרכן, ונרשמות השקעות עצומות על מנת להגדיל את הנתח של מכירות קמעונאיות ברשת. למכירות תכשיטים אונליין יש שני יתרונות עיקריים – יותר בחירה ויותר התאמה אישית. קמעונאים אונליין יכולים להציע בחירה כמעט אינסופית של סגנונות ויהלומים, בכדי להתאים לכל טעם ותקציב.

 

אולם אחד החסרונות העיקרים של מכירת יהלומים אונליין הייתה תמיד העובדה שצרכנים הרוכשים פריטים יקרים לרוב רוצים לראות ולהרגיש אותם על גופם. קמעונאית הענק אונליין בלו נייל (Blue Nile) ניסתה לפתור את הבעיה כשהכניסה שדרוג משמעותי לאפליקציית ‘Dream Box’ שלה. כעת, משתמשים יכולים לצלם את היד שלהם, להעלות את התמונה מהסמארטפון, ולאחר מכן לראות איך הטבעת תיראה עליה, מבלי לצאת מהבית. חברת אפל יצרה אפליקציה דומה, המאפשרת לצרכנים לראות איך השעון החכם (Apple watch) ייראה על פרק כף ידם, ואפליקציות דומות רבות כבר זמינות בפלטפורמות השונות. כמו כן, קמעונאים רבים של תכשיטים אונליין מציגים תמונות HD בתלת-מימד של הפריטים שלהם. זה מאפשר לצרכנים לראות את התכשיט מכל זווית אפשרית, ומשפר את הבנתם בנוגע למוצר. לא שכיח בימינו למצוא טאבלטים בחנויות של תכשיטי יהלומים, המאפשרים לצרכן ולמוכר לחקור אפשרויות שיבוץ או יהלומים שונות בנקודות המכירה.

 

'עוגיות' ורימרקטינג

 

לרבים מאיתנו יצא לבקר באתרי אינטרנט שבהם נאמר לנו שהאתרים משתמשים ב'עוגיות' (cookies), אך לא כולם מבינים מהן. עוגייה היא קובץ קטן שמאוחסן על המחשב של המשתמש, ואוסף כמות צנועה של מידע בנוגע להיסטוריית הגלישה ודפוסי הקנייה שלו. עוגיות משמשות בעיקר למה שקרוי רימרקטינג ('שיווק מחדש'). רימרקטינג הוא הסיבה לכך שאנחנו לעיתים קרובות ממשיכים לרואות פרסומות למוצר או קמעונאי שביקרנו באתר שלו בעבר, גם כשאנחנו מבקרים באתרים שונים לחלוטין. הפרסומות הללו לעיתים קרובות עוקבות אחרינו אונליין, והוכח כי יש להן השפעה משמעותית על החלטות הקנייה, בעצם חיזוק מעמד המותג או המוצר בעיני הצרכן, לעיתים קרובות מבלי שהוא בכלל מודע לכך. צפייה שוב ושוב באותה פרסומת עשויה לתת רושם שהחנות גדולה יותר ממה שהיא באמת, או שאנשים רבים קונים מוצר מסוים. ברימרקטינג, הקמעונאים משלמים על בסיס מספר הקלקות על הפרסומת. זה מאפשר להם להגדיל את ההוצאות בתקופות חשובות של קניות, כדי להגביר עוד יותר את התנועה לחנויות.

 

מראה ותחושה

 

כולם בענף הקמעונות יודעים כי התאורה בחנויות עשויה להיות חשובה ביותר, ויכולה אף להיות חלק ממאמצי המיתוג של החברה. בתחום היהלומים, ההתקדמות בתחום תאורת ה-LED סייעה לקמעונאים להגדיר מחדש את המראה והתחושה (look and feel) של החנויות וארונות התצוגה שלהם. נורות LED, כולל נורותImmersion של ג'נרל אלקטריק (GE), עוצבו במיוחד לטובת שימוש בארונות תצוגה של תכשיטים, כדי להגדיל את החזר האור הוויזואלי של היהלומים, ובמקביל לצמצם את עלויות החשמל. הנורות מאפשרות לכוון את עיקר התאורה למרכז ארון התצוגה, ומשם להקרין על יתר הארון, כך שלא יופיעו בו צלליות או אזורים פחות מודגשים, כפי שנגרם לעיתים קרובות בתאורה של נורות פלורוסנט או הלוגן.

 

לכל אחד יש ניחוש משלו בנוגע לקפיצה הטכנולוגית הגדולה הבאה בתעשייה שלנו. מכונות ותוכנה חדשות משנות בימינו כל חלק משרשרת אספקת היהלומים. עם העלייה בחשיבותו של דור המילניום, הטכנולוגיה חייבת להמשיך ולהתפתח, כדי ללכוד ולחזק את אהבתם של הצעירים ליהלומים. מה שבטוח – יהיה מעניין לעקוב.

 

 

מאת אהוד לניאדו

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן