טבעת וענק אמרלד ויהלומים של לייביש

יהלומים ואמרלד – השילוב המנצח

יהלומים ואמרלד ירוק הם שילוב קלאסי, שמופיע בעיצובי תכשיטים רבים, קלאסיים ומודרניים כאחד. למעשה, אמרלד הוא בן לוויה כמעט קבוע של יהלומים בתכשיטים, מאחר שיהלומים מעצימים את צבעו. השילוב בין השניים אף מעלה את ערך התכשיט, שכן אמרלד היא אחת מאבני החן היקרות בטבע.

 

אמרלד היא גם אבן ההולדת של חודש מאי. כאבן חן המסמלת חיות, רעננות וצמיחה, היא נבחרה לחודש מאי, שכן מדובר באביב באירופה – תקופה של צמיחה והתחדשות, שבה הצבע הירוק חוזר לגינות ולטבע.

 

השימוש באבני אמרלד אינו חדש או זר לאיש. למעשה, העדויות מראות כי האדם גילה את האמרלד כבר לפני כ-4,000 שנה: המכרה הראשון התגלה בים האדום, והמצרים הקדמונים עסקו בכריית אמרלד, וכמוהם גם האינדיאנים בדרום אמריקה. כיום, מכרות האמרלד העיקריים נמצאים בדרום אמריקה, בעיקר ברזיל וקולומביה, באפריקה, ובארצות הברית. שמה של האבן מגיע מיוונית, ומשמעותה – "אבן ירוקה".

 

האבן ירוקה, העיצוב כחול-לבן

 

כמה מטובי היהלומנים והתכשיטנים בישראל מכירים היטב את סגולות האמרלד, ומשבצים את אבן החן הירוקה בעיצוביהם השונים, לצד יהלומים.

 

טבעת וענק אמרלד ויהלומים של לייביש
צילום:Leibish & Co.

חברת לייביש ושות', למשל, משלבת אבני אמרלד לצד יהלומים במגוון תכשיטים. לאחרונה, החברה ייצרה ענק מרשים ביותר, המשובץ באבני אמרלד לצד יהלומים צהובים, בחגיגה של ירוק וצהוב. "השתמשנו ב-16.48 קרט יהלומים בצבע צהוב עמוק, לצד 48.16 קרט של אמרלדים במגוון ליטושים", מספר לוי האן, מנהל ייצור התכשיטים בחברה. "בחרנו בצהוב וירוק כי הצהוב גורם לירוק של האמרלד לבלוט. במתכות השתמשנו בפלטינה ובזהב צהוב. הטוויסט הוא שאם מסתכלים על התכשיט מלמעלה, לא רואים את היהלומים הצהובים, ובכך הופכת הטבעת לתכשיט ייחודי ובעל משמעות".

 

טבעת אמרלד ויהלומים של אנבינדר
צילום:אנבינדר

גם איליה אנבינדר, מחברת אנבינדר תכשיטים, נוהג לשבץ יהלומים לצד אבני אמרלד, לרוב בליטוש טיפה, אובלי או מרובע. אבני האמרלד לרוב משובצות במרכז הטבעת, ומוקפות בשורות של יהלומים. "צבעו של האמרלד מודגש כשמוסיפים סביבו יהלומים", הוא מסביר. "צהוב הוא אחד הצבעים שמהם מורכב הצבע הירוק, והשילוב של זהב צהוב עם יהלומים מחמיא לאמרלד מאד".

 

טבעת אמרלד של רוני טוחנר
צילום:רוני טוחנר תכשיטים

מעצבת התכשיטים רוני טוחנר  משלבת אף היא אמרלד לצד יהלומים ואף אבני חן בצבעים שונים. טבעת "מרי אן", למשל, משובצת באבן אמרלד מרכזית, לצד אבני אמרלד קטנות בחישוק הטבעת עצמה. הטבעת עשויה מזהב לבן/צהוב 14/18 קראט, ומשובצת ב-6.5 קרט אמרלד דובלט, וכן ב-4 קרט יהלומים לבנים ו-2.99 קרט יהלומים שחורים. "זו טבעת קלאסית, בצבעי ירוק ושחור, אך עם זאת עכשווית", אומרת טוחנר, שמרבה לשלב אבני חן יקרות, יהלומים ומתכות אצילות באמצעות טכניקות חדשות ועתיקות.

 

שלושת המעצבים שעמם דיברנו, כמו רבים וטובים אחרים, מביאים היטב לידי ביטוי את השילוב המנצח של אבני אמרלד ויהלומים – בעיצוב טבעות, עגילים, ענק או שרשרת. על כן, זכרו: בפעם הבאה שתשמעו כי מישהו "ירוק" מקנאה – ייתכן שהסיבה לכך היא שאין ברשותו עדיין תכשיט המשובץ באמרלד ויהלומים.

 

מאת איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן