Diamond 663

דו"ח חדש: תעשיית היהלומים העולמית בדרכה להתאוששות

תעשיית היהלומים נמצאת בדרכה להתאוששות – כך קובע דו"ח היהלומים העולמי לשנת 2016, שחיברו מרכז היהלומים העולמי באנטוורפן (AWDC) וחברת הייעוץ ביין אנד קומפני (Bain & Company).

 

על פי הדו"ח, במחצית הראשונה של 2016 פרסמו ספקיות הגלם נתוני מכירות חזקים, בעיקר בזכות חידוש המלאי של יצרניות יהלומים, שמכרו את המלאי שברשותן בסוף 2015. כעת, התוצאות הסופיות של 2016 ותחילת 2017 תלויות במידה רבה ביכולתם של יצרנים לאזן בקפידה בין רמות המלאי לבין הביקוש בסוף השנה.

 

האם "אפקט הגל" נבלם?

הדו"ח, המסכם בין היתר את ההתפתחויות בתעשייה ב-2015, מצביע על כך שבמהלך שנה זו ירדו ההכנסות ממכירת גלם בכ-24%, לאחר שיצרנים מכרו את המלאי שבידיהם למורד הערוץ. מפיקות היהלומים הגיבו להיחלשות הביקוש לגלם בצמצום התפוקה, הגדלת המלאי שברשותן, והורדת מחירים. ואכן, מחירי הגלם ירדו בסוף 2015 בכ-15%, ונותרו במידה רבה ללא שינוי במחצית הראשונה של 2016 ולמעשה לאורך רוב השנה.

על פי הדו"ח, תעשיית היהלומים כולה סבלה מ"אפקט הגל", בשל ירידה בביקוש הצרכני לתכשיטי יהלומים בסין רבתי, שהחלה עוד ב-2014. האטה זו הובילה לירידה בביקוש לגלם ומלוטש, וזה הוביל מאז חודש מאי 2014 לירידה של 12% במחירי המלוטש ושל 23% במחירי הגלם, ומאז תחילת 2015 לירידה של 8% במחירי המלוטש ושל 15% במחירי הגלם.

"הצמיחה החלשה מהצפוי של הביקוש הצרכני פגעה קודם כל בביקוש ליהלומים מלוטשים, בעוד קמעונאים צברו מלאי וצמצמו את היקף הרכישות של יהלומים מלוטשים", נכתב בדו"ח. "ההאטה חלחלה למפיקות הגלם, מאחר שחברות באמצע הערוץ צברו מלאי וצמצמו את רכישות הגלם למרות הורדת המחירים".

זאת, כשברקע התעשייה נאלצת להתמודד בשנים האחרונות עם אתגרים משמעותיים: שמירה על הביקוש ליהלומים לטווח בארוך בשווקים מפותחים, וכן בקרב הדור הצעיר של הצרכנים, וחיזוק הביקוש ליהלומים שאינם משובצים בתכשיטים ולא נועדו לשימוש אסתטי.

 

ABN Amro: מסחר היהלומים מתאושש, וימשיך להשתפר ב-2017

גם בדו"ח האחרון של הבנק ABN Amro, נקבע כי מסחר היהלומים מתאושש. "בחודש יוני, שבמהלכו נכתבה התחזית האחרונה שלנו עבור שוק היהלומים, היו עדיין ספקות האם מסחר היהלומים העולמי ישתפר, אך כעת נתונים עדכניים מציירים תמונה הרבה יותר אופטימית", נכתב בדו"ח.

"נתוני המסחר השתפרו בבירור בכל מרכזי היהלומים, ובמיוחד באנטוורפן, בישראל ובהודו. נתון זה עולה בקנה אחד עם השיפור הכללי שנרשם במסחר העולמי, המחלחל גם לשוק נישתי כמו שוק היהלומים. גם השפעתן של ההאטה הקלה של כלכלת סין והקמפיין למניעת שחיתות במדינה על הביקוש לתכשיטים הולכת ומתפוגגת".

בדו"ח של ABN Amro צוין גם כי לא רק שייצוא היהלומים מאנטוורפן לסין השתפר ולהונג קונג התייצב, אלא גם שהייצוא לארה"ב עבר את נקודת השפל. "נתוני המסחר בשני מרכזי מסחר מרכזיים אחרים, איחוד האמירויות וישראל, מצביעים גם כן על שיפור בביקוש, הן ליהלומים מלוטשים והן ליהלומי גלם", כך נכתב. "הסימנים מראים כי מסחר היהלומים התאושש, ואנו צופים שיפור נוסף ב-2017".

 

שנה חיובית לדה בירס ואלרוסה

הדו"ח של מרכז היהלומים באנטוורפן וביין אנד קומפני סוקר גם את מצבן של ענקיות הכרייה, אלרוסה (Alrosa) ודה בירס (De Beers). מצוין בו כי למרות ששתי החברות צמצמו את היקף הפקת היהלומים, מכירות הגלם השנתיות שלהן בעולם עלו בשנה החולפת ב-20%. "תחזית ההכנסות ל-2016 כולה חיובית מאוד, לאור המכירות החזקות של מפיקות יהלומים מרכזיות בסייטים האחרונים, לקראת עונת החגים", כך נכתב. היקף המכירות של דה בירס זינק נכון לסוף יוני ב-29.2%. דה בירס רשמה עלייה של 160% בשווי היהלומים שנמכרו ביולי – כ-520 מיליון דולר, לעומת 200 מיליון דולר ביולי 2015.

עם זאת, דה בירס ואלרוסה דיווחה על ירידה במכירות של יהלומי גלם בסוף השנה. דה בירס רשמה בסייט העשירי והאחרון של השנה הכנסות של 418 מיליון דולר, לעומת 476 מיליון דולר בסייט התשיעי של 2016. זה היה אמנם הסייט החלש ביותר של השנה, אך עדיין רשם שיפור לעומת הסייט העשירי של 2015. הסייט החזק ביותר של 2016 נרשם באפריל, אז הסתכמו ההכנסות ב-666 מיליון דולר.

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר (Bruce Cleaver) מסר כי החברה "המשיכה לרשום ביקוש טוב" ליהלומי הגלם שלה. "המסחר ביהלומי גלם זולים יותר אמנם רשם האטה זמנית בשל תכנית ביטול השטרות בהודו, אך הביקוש למיקסים אחרים של מוצרים המשיך להפגין חוסן, וכלל המכירות עמדו בציפיות העונתיות", מסר קליבר.

המתחרה של דה בירס, אלרוסה הרוסית, דיווחה על מכירות גלם בהיקף 245.6 מיליון דולר בנובמבר, לעומת 430.8 מיליון דולר באוקטובר. "הפעילות בשוק בסוף השנה נפגעה מרפורמת המטבע בהודו בנובמבר", מסר סגן נשיא אלרוסה, יורי אוקואמוב (Yury Okoemov). "אחת מהשפעותיה הייתה ירידה זמנית בהיקף הפעילות של חברות חיתוך וליטוש בקנה מידה קטן ובינוני בהודו, שהשפיעה גם על הסגמנט של יהלומים קטנים ופחות איכותיים. הפעילות ביתר הסגמנטים בשוק נותרה ברמה גבוהה".

 

הביקוש יעקוף את ההיצע ב-2019

AWDC וביין אנד קומפני מציינות כי התחזית לטווח ארוך עבור שוק היהלומים נותרה חיובית, וכי הביקוש צפוי לעקוף את ההיצע החל מ-2019. "אנו צופים כי הביקוש ליהלומי גלם יתאושש מההאטה לאחרונה, וישוב למסלול צמיחה לטווח ארוך של כ-3%-4% לשנה בממוצע, על בסיס היסודות החזקים בארה"ב והמשך צמיחת מעמד הביניים בהודו ובסין", נכתב בדו"ח.

עם זאת, התפתחויות בהודו – כפי שבאו לידי ביטוי בתוצאות המכירות של אלרוסה ודה בירס בסייט האחרון של 2016 – עלולות לאיים על הרווחים שנרשמו בשנה האחרונה.

 

 

מבוסס על מאמר מאת מת'יו נייאונגווה (Mathew Nyaungwa) שהתפרסם ב-Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן