תכשיטים נשכחים - חוף מבטחים בהוואנה

הקשר היהודי, וסיפורו הנשכח של ענף היהלומים בקובה

סרט חדש העוסק בהיסטוריה של תעשיית היהלומים בקובה קיבל לאחרונה מענק, שיאפשר להקרינו בתפוצה רחבה יותר: ארגון הצדקה היהודי-אמריקאי, הג'וינט, העניק לסרט "תכשיטים נשכחים – חוף מבטחים בהוואנה" (Forgotten Jewels, A Haven in Havana) מענק מיוחד לסרט דוקומנטרי. המענק, על סך 10,000 דולר, נועד לכיסוי עלויות גמר-הפקה ו/או הפצה של סרט דוקומנטרי הנעזר באוספי הארכיון של הג'וינט, ועוסק בהיסטוריה היהודית במאה ה-20.

 

סרט דוקומנטרי

 

הסרט, בבימוי ג'ודי קרייט (Judy Kreith) ורובין טרוסדייל (Robin Truesdale), הוא סרט דוקומנטרי שאורכו 46 דקות, המספר את סיפורם של מהגרים יהודים שנמלטו בימי מלחמת העולם השנייה מאירופה הנאצית לקובה, שבה הקימו תעשיית ליטוש יהלומים בבירת המדינה, הוואנה. אותה תעשייה סייעה לאלפי קובנים ומהגרים לשרוד את השנים הקשות של מלחמת העולם השנייה.

 

הקשר האישי

 

לבמאית הסרט, ג'ודי קרייט, יש קשר אישי לעלילת הסרט: אמה הייתה פליטה יהודייה שהיגרה לקובה, והיא אף מופיעה בסרט. "מאז ילדותי, אמי סיפרה לי את הסיפורים על הבריחה, במעין נס, מאירופה הכבושה על ידי הנאצים לקובה. הרגשתי שצריך לתעד את סיפורם של הפליטים היהודים בקובה למען העתיד", סיפרה קרית'. "הניסיון של אמי, ושל פליטים אחרים שליטשו יהלומים בהוואנה כדי לשרוד כלכלית, אינו מוכר כמעט כלל, אך מהווה חלק מהותי מההיסטוריה היהודית".

 

הסרט מתחיל בסיפוריה של אמה של קרייט, כיצד ברחה כנערה מאימת השלטון הנאצי להוואנה. בהמשך, הוא מציג סיפורים של פליטים נוספים בקובה, היוצרים יחד סיפור מרגש על הגירה שהפכה לסיפור הצלחה.

 

 

הסרט הוקרן כבר כמה פעמים בארה"ב, כולל באירועים פרטיים ובפסטיבלי סרטים. ביום שישי (21 ביוני) הוא אף יוקרן בסינמטק בחיפה. קרייט וטרוסדייל שואפים להציג את הסרט בפני קהל בינלאומי גדול יותר. לאחר שזכו במענק מטעם הג'וינט, בכוונתם לממן הקרנות נוספות במדינות ואזורים שונים, כולל בפני גורמים בתעשיית היהלומים והתכשיטים, בתקווה כי הסרט יהפוך למקור הדרכה בענף.

 

למידע נוסף באתר הסרט לחצו כאן

 

ברקן ברנסטרטור (Brecken Branstrator), אתר National Jeweler

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן