מורשת-קולינן

מפיקות בינוניות מגדילות את חלקן בהפקת היהלומים העולמית

עם התרחבות מועדון החברות אשר מפיקות יהלומים בעולם, נוצרה תופעה מעניינת של מפיקות יהלומים רבות בקנה מידה קטן ובינוני, בעלות יכולת להשקיע בפיתוח מכרות חדשים. בתעשייה שנשלטה בעבר על ידי דה בירס (De Beers), שהייתה אחראית עד לפני 20 שנה לכ-80% מההיצע העולמי, השינוי מסקרן עוד יותר.

 

כיום, דה בירס אחראית לדבריה לכ-35%-38% בלבד מההיצע העולמי. המפיקה השנייה בגודלה בעולם, אלרוסה (Alrosa) הרוסית, אחראית ל-25% מההיצע העולמי.

 

כתוצאה מכך, מפיקות יהלומים קטנות יותר משחקות תפקיד יותר מרכזי. מדובר, למשל, בחברת פטרה (Petra), שגדלה והתפתחה לאחר שרכשה כמה מהמכרות הקודמים של דה בירס. החברה הכל-יכולה לשעבר בתעשיית היהלומים החליטה לפני כעשור כי היא זקוקה למזומן ממכירתם של כמה מכרות ישנים. בנוסף, דה בירס החליטה כי אינה חושבת שהשקעה של עשרות (אם לא מאות) מיליוני דולרים בפעילויות אלו היא אסטרטגיית השקעות חכמה.

 

פטרה

חברת פטרה נרשמה בבורסת המשנה של לונדון (AIM) ב-1997, לפי שווי שוק של כ-16 מיליון דולר.

 

אולם 2007 הייתה השנה שבה פטרה באמת הותירה חותם, לאחר שרכשה את מכרה קופיפונטיין (Koffiefontein) בדרום אפריקה. ב-2008, פטרה רכשה גם נתח ראשוני של 37% ממכרה קולינן (Cullinan) בדרום אפריקה. כמו כן, פטרה רכשה את 75% הבעלות של דה בירס במכרה וויליאמסון (Williamson) בטנזניה. עם זאת, היא הפסיקה את פעילויות החיפוש באנגולה בעקבות ההאטה הכלכלית העולמית, וקיבלה החלטה אסטרטגית להתמקד בהפקת יהלומים המייצרת מזומנים.

 

התפתחויות אלו אפשרו לחברה לגייס ב-2009 כ-120 מיליון דולר בהנפקת מניות – כאשר הכסף שגויס איפשר לחברה להגדיל את אחוזי השליטה שלה בקולינן ל-74%. גם בשנה לאחר מכן רשמה החברה נקודת ציון, לאחר שהיקף ההפקה השנתי שלה חצה את הרף של מיליון קרט. זו הייתה גם השנה שבה פטרה רכשה את מכרה היהלומים התת-קרקעי קימברלי (Kimberley) בדרום אפריקה.

 

בשנת 2011, פטרה גייסה 325 מיליון דולר בהנפקת מניות נוספת. רוב הכספים שגויסו הופנו לרכישת מכרה פינש (Finsch) בדרום אפריקה, תמורת 210 מיליון דולר. באותה שנה, פטרה עזבה את בורסת המשנה של לונדון, ועברה להיסחר בבורסה לניירות ערך בלונדון (LSE). ב-2016, הודיעה חברת היהלומים על השלמתו של הסכם למיזם משותף עם חברת הכרייה אקאפה (Ekapa Mining), שבמסגרתו שתי החברות ישלבו את הפעילויות שלהן בקימברלי. המיזם המשותף קימברלי-אקאפה כולל את המכרה התת-קרקעי קימברלי, כמה תכניות לעיבוד מחדש של שיירים, ואת מפעל העיבוד המרכזי. בשנת 2017, פטרה צפויה להפיק כ-4.5 מיליון קרט יהלומים.

 

פטרה מוכרת את כל יהלומי הגלם שלה בשיטת טנדר פתוח. הטנדרים נמשכים בין ארבעה לשישה ימי עבודה, ובמהלכם המשתתפים רואים את המבחר ומגישים הצעה אלקטרונית חשאית לחבילות על פי בחירתם. בסוף הטנדר, מגיש ההצעה הגבוהה ביותר זוכה בחבילה. התפוקה של פטרה בדרום אפריקה נמכרת ביוהנסבורג, והיהלומים שהיא מפיקה בטנזניה נמכרים באנטוורפן.

 

דומיניון

חברת הכרייה הקנדית דומיניון (Dominion), הבעלים של מכרה אקאטי (Ekati) ושל 40% ממכרה דיאביק (Diavik) הממוקמים בחוג הארקטי בטריטוריות הצפון-מערביות של קנדה, הפכה למפיקת יהלומי הגלם השלישית בגודלה בעולם במונחי ערך. דומיניון – שנקראה בעבר תאגיד היהלומים הארי ווינסטון (Harry Winston) ולפני כן אייבר (Aber) – מפיקה מדי שנה כ-7 מיליון קרט יהלומים.

 

ג'ם

 

חברת כרייה בינונית נוספת שהורגשה היטב בשנים האחרונות היא ג'ם (Gem), המתארת את עצמה כמפיקה עולמית מובילה של יהלומים בעלי ערך גבוה. ג'ם היא הבעלים של 70% ממכרה לטסנג (Letseng) בלסוטו, ומפתחת את מכרה היהלומים גאגהו (Ghaghoo) בבוצוואנה, אשר בבעלותה המלאה. מכרה לטסנג מוכר כמפיק יהלומים לבנים גדולים ויוצאי דופן, בדרגת הצבע הגבוהה ביותר, וכמכרה הקימברליט אשר משיג את המחיר הממוצע הגבוה בעולם לקרט יהלומים. מאז רכישת לטסנג על ידי ג'ם ב-2006, הפיק המכרה ארבעה מ-20 היהלומים הלבנים באיכות נוי הגדולים ביותר שנכרו אי פעם.

 

רשימה זו כוללת את 'כוכב לטסנג' (Letseng Star), יהלום לבן במשקל 550 קרט שהופק באוגוסט 2011, היהלום השני בגודלו שהופק אי פעם בלטסנג, המדורג במקום ה-14 ברשימת היהלומים הלבנים הגדולים ביותר שנכרו אי פעם. שמו מסמל את מספרם ההולך וגדל של יהלומים בולטים שהופקו בלטסנג.

 

בנוסף, המכרה הפיק בספטמבר 2008 גם את 'האור של לטסנג' (Light of Letseng), יהלום במשקל 478 קרט ובצבע D. שמו מציין את דרגת הצבע והניקיון יוצאות הדופן של היהלום, האיכותיות ביותר שיש ליהלום לבן. זהו יהלום הגלם ה-17 בגודלו שהתגלה אי פעם, והשלישי בגודלו שהופק בלטסנג מזה שנים רבות.

 

יהלום 'מורשת לטסנג' (Letseng Legacy), שמשקלו 493 קרט, הוא יהלום הגלם הלבן ה-16 בגודלו שהתגלה אי פעם. שמו מציין את מורשתו המתחזקת של מכרה לטסנג, כמפיק יהלומים משמעותיים.

 

בתוך כך, הפיקה ג'ם באוגוסט 2006 גם את 'ההבטחה של לסוטו' (Lesotho Promise), יהלום במשקל 603 קרט. זהו יהלום הגלם הלבן הגדול ביותר שהופק בלסוטו, יהלום הגלם הלבן ה-12 בגודלו שהתגלה אי פעם, והיהלום הגדול ביותר שהופק במכרה לטסנג. 'ההבטחה של לסוטו' נמכר ב-2006 תמורת 12.4 מיליון דולר. הוא נחתך ולוטש ל-26 יהלומים חסרי פגמים בצבע D, הגדול מהם הוא יהלום בליטוש טיפה שמשקלו 76.4 קרט. כל היהלומים הללו שובצו בשרשרת אחת.

 

לוקרה

חברת היהלומים לוקרה (Lucara) חדשה יחסית בעסקי כריית היהלומים, והנכס העיקרי שלה הוא מכרה קארווה (Karowe) בבוצוואנה. החברה התפרסמה בעיקר בזכות מציאת יהלום לסדי לה רונה (Lesedi La Rona) שמשקלו 1,109 קרט, שאותו ניסתה ללא הצלחה למכור במכירה פומבית ביוני אשתקד.

 

קארווה, אשר בבעלותה המלאה של לוקרה, הוא מכרה חדש שהחל לפעול במלואו רק ברבעון השני של 2012. מאז, לוקרה מפיקה במכרה בעקביות יהלומים גדולים מסוג IIA.

 

החברה צופה כי הכנסותיה מטנדרים רגילים ומיוחדים יסתכמו בשנה הקלנדרית 2016 ב-200 עד 220 מיליון דולר. נתון זה לא כולל את מכירת יהלום Constellation, השוקל 813 קרט, ונמכר מוקדם יותר אשתקד תמורת 63.1 מיליון דולר.

 

גריב

כפי שדווח לאחרונה בחדשות, פרויקט היהלומים גריב (Grib) נמכר לחברת האחזקות הרוסית אוטקריטי (Otkritie), על ידי הבעלים הקודמת לוקויל (Lukoil), תמורת 1.45 מיליארד דולר. המכרה ממוקם במחוז ארכנגלסק שברוסיה, והפקת היהלומים בו החלה בספטמבר 2014.

 

המכרה הפך במהירות לגדול מבין מכרות היהלומים ברוסיה שאינם בבעלות אלרוסה, ומפיק למעלה מ-4 מיליון קרט יהלומים מדי שנה. המכירות ב-2015 הסתכמו ביותר מ-160 מיליון דולר, וביותר מ-232 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 לבדם.

 

רוב תפוקת המכרה נמכרת באמצעות מערכת טנדרים שמפעילה היחידה של גריב יהלומים באנטוורפן.

 

קשה מאוד להניח שחברת יהלומים כלשהי תשלוט שוב אי פעם בתעשייה כמונופול. ירידתה של דה בירס בכל הנוגע להיקף התפוקה נבעה מחקיקה וחוקים למניעת מונופולים. מנהלים בכירים בדה בירס לא הורשו לדרוך בארה"ב במשך עשרות שנים, עד שהחברה יישבה את האישומים נגדה בבתי משפט בארה"ב, בכל הנוגע להתנהלות כמונופול.

 

ואז, לפני כעשור, החל גם האיחוד האירופי לגלות עניין בפעילויות של דה בירס, ובמיוחד ברכישות היהלומים שלה ברוסיה, שאפשרו לה לשמור על חלק הארי של התפוקה העולמית.

 

התוצאה כעת היא שהתפנה מקום לחברות קטנות יותר, לבסס פעילות ולהפיק יהלומי גלם. חלקן בהיצע העולמי אמנם קטן משמעותית מהחלק של דה בירס או אלרוסה, אך אותן חברות, קטנות ובינוניות כאחד, בונות ומשפרות בעקביות את הפעילויות שלהן, מה שיאפשר להן להישאר במשחק של המסחר העולמי בעתיד הנראה לעין.

 

 

אברהם דיין, Rough and Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן