ריו דה ז'נרו, ברזיל

עלייתה ונפילתה של כריית היהלומים בברזיל

כריית יהלומים אינה זרה לברזיל: במאה ה-18 ובתחילת המאה ה-19, ברזיל הובילה את הפקת היהלומים העולמית, הפיקה כמה מן היהלומים המפורסמים בעולם, והתפרסמה כמפיקה של יהלומי פנסי צבעוניים מרהיבים. מאז אותם ימים, עברו לא מעט מים בנהר האמזונס. הבכורה בענף עברה לאפריקה, וכריית היהלומים בברזיל חוותה שקיעה הדרגתית. האם יש לה עתיד? שני מאמרים שפורסמו לאחרונה, על ידי ה-GIA ובאתר plus55 בברזיל, מנסים לענות על השאלה.

 

פחות מ-1% מהפקת היהלומים העולמית

 

הפקת היהלומים בברזיל בין השנים 1725 ו-1870 נעה בין 50 ל-250 אלף קרט יהלומי גלם לשנה, ובסך הכל נכרו בה כ-37.5 מיליון קרט במשך קרוב ל-150 שנה. בעידן המודרני, הפקת היהלומים השנתית בברזיל הסתכמה בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 בכ-300 אלף קרט, לפני שזינקה ל-670 אלף קרט בשנת 1980. עם זאת, בשנים האחרונות ירד היקף ההפקה, והסתכם ב-2015 בפחות מ-32 אלף קרט. כיום, ברזיל מפיקה רק 0.02% מכלל היהלומים בעולם, נתון המציב אותה במקום ה-19 מבין 21 המדינות המפיקות יהלומים בימינו.

 

בהלה שקטה ליהלומים

 

היהלומים בברזיל נכרים בעיקר על ידי כורים עצמאיים במרבצים אלוביאליים, לגדות נהרות החוצים את המדינה. באתר plus55 נכתב כי החל מסוף 2016, מורגשת מעין בהלה חדשה ושקטה ליהלומים בברזיל. הסיבה לכך היא מכרה חדש בעיר נודסטינה (Nordestina), אשר במדינת באהיה. פרויקט היהלומים של ברזיל (Diamond Brazil Project), שהשיק משרד המכרות והאנרגיה, גילה במכרה 1,344 סלעי קימברליט, ב-23 שדות כרייה.

 

הפקת היהלומים באזור עשויה להגדיל את תפוקת היהלומים של ברזיל בשיעור של עד פי 10, ולהפוך אותה לאחת מ-11 מפיקות היהלומים הגדולות בעולם. המכרה החדש צפוי על פי ההערכות להגיע לשיאו ב-2020, ולהפיק כ-400 אלף קרט יהלומים.

 

הרבה בעיות – ויתרון אחד גדול

 

למרות התגלית, עוד מוקדם לחגוג את שובה של ברזיל למרכז הבמה בענף היהלומים. לא מעט גורמים מעכבים זאת: ראשית, ברזיל היא מדינה עצומה, והמקורות האלוביאליים מפוזרים ברחבי היבשת; שנית, ברזיל חסרה את המומחיות הדרושה לכריית יהלומים בקנה מידה גדול, וכן מהיעדר רגולציה מסודרת של התעשייה; שלישית, המדינה סובלת ממחסור בכוח עבודה מיומן וציוד מתקדם לחיפושי יהלומים; ורביעית, מאמצי הממשלה לעמוד בדרישות של תהליך קימברלי (KP), שכללו דיכוי של הברחות היהלומים בשנת 2006, בצירוף המשבר הכלכלי של 2008, הובילה לירידה בתפוקת היהלומים הלאומית.

 

אולם מאמציה של ברזיל לציית לדרישות קימברלי הם גם יתרון מובהק: יהלומים שייכרו בתחומה, אם וכאשר, יקרצו לשוק הבינלאומי, מאחר שאינה סובלת ממלחמות אזרחים או מאבקי דת, ואין חשד כי יהלומים מממנים פעילות אלימה כלשהי.

 

פלאי הבירוקרטיה

 

הבירוקרטיה בברזיל מקשה על ענפים רבים, ותחום היהלומים אינו שונה מבחינה זו. נכון להיום, ייצוא יהלומים מברזיל דורש תהליך אישור מורכב: מפקח מטעם מחלקת מחקר הכרייה הלאומית (DNPM) חייב לשקול, למדוד ולנתח את היהלומים, ולאחר מכן לחתום על המסמכים. פעילות זו טרם הותאמה למאה ה-21, וכל המסמכים נשלחים בדואר, ולא באמצעים אלקטרוניים. כלומר, אישורים עלולים לקחת עד 15 ימי עסקים – נצח במונחי מסחר מודרני.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן