יהלומי גלם

תחזית: כך תיראה כריית היהלומים העולמית ב-2017

תפוקת היהלומים הטבעיים ב-2017 צפויה להסתכם ב-142.3 מיליון קרט בשווי 15.6 מיליארד דולר – עלייה של 11.5% במונחי נפח ושל 9.9% במונחי ערך, לעומת 2015.

 

10 מכרות היהלומים הגדולים בעולם במונחי ערך יפיקו השנה כ-58% מכלל התפוקה העולמית. המוביל שבהם הוא מכרה ג'וואננג (Jwaneng) של דה בירס (De Beers) בבוצוואנה, שצפוי להפיק לבדו כ-15% מתפוקת היהלומים העולמית. בחלוקה לפי מדינות, רוסיה צפויה להיות מפיקת היהלומים המובילה, עם 35% מהפקת היהלומים במונחי ערך, ואחריה בוצוואנה (22%), קנדה (14%), אנגולה (8%), דרום אפריקה (7%), נמיביה (5%), ואוסטרליה (3%).

 

רוסיה

 

אלרוסה מכרה יהלומים טרקטורים
צילום:Alrosa

הפקת היהלומים ברוסיה נשלטת ברובה על ידי אלרוסה (Alrosa). מכרה ג'ובילי (Jubilee) של אלרוסה יפיק השנה 9.2 מיליון קרט בשווי 1.4 מיליארד דולר – כ-9% מתפוקת היהלומים העולמית במונחי ערך. תיק הנכסים של אלרוסה כולל 11 מכרות ו-5 פעילויות אלוביאליות, המפיקות בסך הכל כ-27% מתפוקת היהלומים העולמית במונחי נפח, וכ-33% במונחי ערך. בבעלות אלרוסה גם שניים משלושת המכרות החדשים היחידים בעולם שצפויים להפיק יותר ממיליון קרט בשנה.

 

 

 

בוצוואנה

 

מפעל עיבוד במכרה אורפה, בוצוואנה
צילום:De beers

שני המכרות המובילים של דה בירס בבוצוואנה, ג'וואננג ואורפה (Orapa), מפיקים כ-92% מכלל יהלומי הגלם במדינה במונחי ערך. ג'וואננג הוא כנראה מכרה היהלומים בעל השווי הגבוה בעולם, ופרויקט הרחבה שיימשך 7 שנים צפוי להאריך את חיי המכרה מעבר לשנת 2040. המחיר הממוצע של יהלומים מג'וואננג עומד על 200 דולר לקרט, לעומת 140 דולר לקרט במכרה ג'ובילי של אלרוסה, וממוצע כלל עולמי של 110 דולר לקרט.

 

מכרה קארווה (Karowe) של חברת לוקרה (Lucara) הוא מכרה היהלומים השלישי בגודלו בבוצוואנה במונחי ערך. הוא צפוי להפיק השנה כ-300,000 קרט יהלומים, במחיר ממוצע של קרוב ל-700 דולר לקרט, נתון שהופך אותו לאחד משני מכרות היהלומים המובילים בעולם במונחי מחיר לקרט, לא כולל מכרות אלוביאליים. מכרה לטסנג (Letseng) של ג'ם (Gem) בלסוטו צפוי להפיק יותר מ-100,00 קרט יהלומים במחיר ממוצע של 1,800 דולר לקרט, והמכרה האלוביאלי לולו (Lulo) של לוקפה (Lucapa) באנגולה צפוי להשיג מחיר ממוצע של 2,400 דולר לקרט.

 

לוקרה תמשיך להפיק יהלומים בחלקו הדרומי של קארווה, שם הופק ב-2015 יהלום לסדי דה רונה (Lesedi La Rona) – יהלום הגלם באיכות נוי השני בגודלו אי פעם, שצפוי להימכר השנה תמורת 70-85 מיליון דולר.

 

קנדה

 

מכרה היהלומים גאצ'ו קיו במבט מהאויר
צילום:De Beers דה בירס

קנדה היא כנראה המדינה הפעילה ביותר בזירת כריית היהלומים העולמית. במדינה פועלים חמישה מכרות יהלומים בקנה מידה גדול, בעלי תשתית מתקדמת, מהם שני מכרות יהלומים חדשים המשמעותיים בעולם – גאצ'ו קיו (Gahcho Kué) ורנארד (Renard). שני המכרות צפויים לספק השנה לשוק כ-4.5 מיליון קרט יהלומים, בשווי כולל של כ-500 מיליון דולר. למעשה, שני המכרות אחראים לכשליש מהעלייה השנתית הצפויה בתפוקה העולמית, בשיעור של כ-14.7 מיליון קרט.

 

רוב ההיצע העודף יגיע השנה מדה בירס, אלרוסה וריו טינטו, שיגדילו את תפוקת היהלומים ביחס לקיבולת שלהן. לדוגמא, קיבולת התפוקה של דה בירס עומדת על 35 מיליון קרט, והיא תפיק השנה 32 מיליון קרט, כ-92% מהקיבולת, לעומת 83% אשתקד.

 

אנגולה

 

מכרה קטוקה של אלרוסה באנגולה
צילום:ALROSA

אנגולה היא מפיקת היהלומים הרביעית בגודלה בעולם במונחי ערך, ו-75% מהיהלומים המופקים בה מגיעים ממכרה קטוקה (Catoca), אשר בבעלות ארבעה גופים, ובראשם אנדיאמה (Endiama), חברת היהלומים הממשלתית, ואלרוסה. קטוקה צפוי להפיק השנה 6.5 מיליון קרט יהלומים, בשווי כולל של למעלה מ-600 מיליון דולר.

 

אנדיאמה ואלרוסה שותפות גם במה שעשוי להיות מכרה היהלומים החדש המשמעותי ביותר מזה עשור, מכרה לאוקס (Luaxe) שצפוי להפיק בסך הכל 350 מיליון קרט יהלומים, ויותר מ-10 מיליון קרט בשנה. ההפקה באתר צפויה להתחיל בסוף העשור, אך טרם פורסמו נתונים בנושא.

 

לוקפה (Lucapa), חברת הכרייה האלוביאלית הקטנה מאנגולה, הגיעה לאחרונה לכותרות, בזכות כמה תגליות יוצאות דופן, ובהן יהלום חסר צבע מסוג lla במשקל 404 קרט – היהלום באיכות נוי הגדול ביותר שהתגלה אי פעם באנגולה, אשר נמכר אשתקד תמורת 16 מיליון דולר. מכרה לולו של לוקפה צפוי להשיג את המחיר הממוצע הגבוה בעולם לקרט יהלומים ב-2017 – כ-2,400 דולר.

 

דרום אפריקה

 

מפעל ההפרדה של מכרה ונשיה של דה בירס
צילום:De Beers דה בירס

למעלה מ-60% מהיהלומים שיופקו בדרום אפריקה ב-2017 צפויים להגיע ממכרה ונשיה (Venetia) של דה בירס, וממכרה פינץ' (Finsch) של פטרה (Petra).

 

ונשיה, המכרה הגדול בדרום אפריקה, עובר כעת לפעילות תת-קרקעית, שתאריך את חיי המכרה מעבר לשנת 2023, מועד סיום הכרייה בבור פתוח. הפרויקט, שיושקעו בו 2 מיליארד דולר, מתקדם בהתאם ללוח הזמנים.

 

חברת היהלומים פטרה היא הבעלים של ארבעה נכסים לשעבר של דה בירס באפריקה. החברה, שבבעלותה גם מכרה בטנזניה, צפויה להגדיל ב-2019 את כלל התפוקה ביותר מ-40% ל-5.3 מיליון קרט. הצמיחה צפויה להגיע בעיקר מהרחבה לפעילות תת-קרקעית בפינץ' ובקולינן (Cullinan), שתגדיל את היקף ההפקה.

 

מכרה קולינן מפיק יהלומים מזה למעלה מ-100 שנים, והופק בו היהלום באיכות נוי הגדול בהיסטוריה: יהלום קולינן שמשקלו 3,106 קרט. עם השלמת פרויקט ההרחבה הנוכחי, מכרה קולינן צפוי לפעול 25 שנים נוספות לפחות.

 

נמיביה

 

ספינה לכריית יהלומים
צילום:Afri-Can Marine Minerals

נמיביה היא מפיקת היהלומים החמישית בגודלה בעולם, וכל ההפקה המתבצעת בה היא אלוביאלית. חברת כריית היהלומים הימית של דה בירס, דבמרין (Debmarine), מפיקה יותר ממחצית מהיהלומים בנמיביה במונחי נפח וערך. דבמרין היא החברה הגדולה היחידה בעולם לכריית יהלומים ימית. עם זאת, חברת נאוטילוס מינרלים (Nautilus Minerals) הקנדית מפתחת טכנולוגית לכריית משאבי טבע מקרקעית הים לחופי פפואה-גינאה החדשה, העשירה בזהב, נחושת, כסף ואבץ.

 

 

 

אוסטרליה

 

יהלום אדום ויהלומים ורודים ממכרה ארגייל
צילום:Rio Tinto Diamonds

יותר מ-99% מהיהלומים המופקים באוסטרליה מגיעים ממכרה אחד, ארגייל (Argyle ) של ריו טינטו. במהלך 2017, מכרה ארגייל יפיק 17 מיליון קרט, עלייה שנתית של 21%, שהופכת אותו למפיק היהלומים הגדול בעולם במונחי נפח. עם זאת, המכרה הולך ומכלה את מקורותיו. התכניות הנוכחיות הן להפעיל אותו עד 2021, אולם אם ריו לא תמשיך עם השלב השני של פיתוח הכרייה התת-קרקעית בארגייל, הוא צפוי להיסגר אפילו לפני כן. אשתקד ירד שווי המכרה בכ-241 מיליון דולר, בשל "נפח הפקה נמוך מהתחזית, ומחירים נמוכים יותר עבור יהלומים בתפזורת". רובם הגדול של היהלומים המופקים בארגייל הם קטנים ובעלי דירוג ניקיון וצבע נמוך, אך יהלומים ורודים ואדומים יקרי ערך המופקים בו הופכים את ארגייל למשתלם כלכלית.

 

מבוסס על מאמר מאת פול זימניסקי (Paul Zimnisky) שפורסם ב-Rough & Polished

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן