IDC 297wp

דה בירס: מכירות היהלומים ישובו לרמות "רגילות יותר"

דה בירס (De Beers) רשמה ברבעון הראשון של השנה נפח מכירות גדול מהרגיל, בזכות התאוששות "חזקה" של הביקוש ליהלומים באיכות נמוכה יותר, במהלך הסייט הראשון של 2017.

 

בסוף השנה שעברה, הודו הציגה במפתיע רפורמת מטבע (אשר הוציאה מן המחזור את השטרות בשווי 500 ו-1,000 רופי), שפגעה – גם אם זמנית – בביקוש ההודי ליהלומי גלם קטנים יותר, באיכות נמוכה יותר.

 

דיוויד ג'ונסון (David Johnson), מנהל מדיה ותקשורת בכיר בדה בירס, התראיין לאחרונה למת'יו נייאונגווה מ-Rough & Polished, ואמר בין היתר כי ענקית היהלומים צופה שנפח המכירות ישוב לרמות רגילות יותר למשך שארית השנה, בעוד הביקוש ישוב לאיזון בין הקטגוריות השונות. כמו כן, ציין כי דה בירס כבר חזרה לתנאי אספקה רגילים מול בעלי הסייט שלה. להלן עיקרי דבריו.

 

היקף המכירות של דה בירס ברבעון הראשון הי כמעט כפול מהיקף היהלומים שהפיקה. האם זה מצביע על כך שהחברה מרוקנת מלאי שהצטבר בעקבות הרפורמה בהודו?

 

הצגתה הפתאומית של תכנית הרפורמה בהודו בסוף 2016 הובילה לירידה זמנית בביקוש ליהלומי גלם קטנים יותר, ובאיכות נמוכה יותר, מצד תעשיית חיתוך וליטוש היהלומים בהודו.

 

עם זאת, נראה כי השפעת הרפורמה הייתה פחות גדולה משחשבו תחילה. רמות הביקוש ליהלומים אלו, ששוויים נמוך יותר, רשמו התאוששות חזקה בסייט הראשון של 2017, ולכן נרשם נפח מכירות גדול מהרגיל ברבעון הראשון.

 

עם זאת, אנו צופים כי נפח המכירות למשך שארית השנה יחזור לרמות רגילות יותר, בעוד הביקוש יתאזן שוב בין הקטגוריות השונות.

 

בעקבות הרפורמה בהודו, דה בירס אפשרה ללקוחותיה לסרב לאבנים זולות, בהיקף גדול ממה שלרוב מותר במסגרת ההסדרים בין הצדדים. האם אלו פני הדברים, והאם אתם משיגים את התוצאות שלהן ציפיתם?

 

בעקבות הרפורמה, אנחנו מעט גמישים יותר מול בעלי סייט הרוכשים טווח של יהלומי גלם פחות יקרים, מתוך הכרה באתגרים שכמה מלקוחותינו נדרשים להתמודד עמם, בעודם מסתגלים לסביבה המוניטארית החדשה.

 

עם זאת, לאור העובדה שהביקוש לפריטים הללו חוזר לתנאים רגילים יותר, אנו חוזרים להסדרים הרגילים מול בעלי הסייט שלנו.

 

אנליסטים מבנק ברקליס (Barclays) מצביעים על כך שנתוני הרבעון הראשון מראים כי דה בירס צמצמה בכ-6.7 מיליון קרט את המלאי שבידיה, כ-43% מהיקף צמצום המלאי בשנה שעברה כולה. האם ההערכה זו נכונה, ואם כן – האם תמשיכו לצמצם מלאי באותו קצב?

 

ברבעון הראשון של 2017, דה בירס הפיקה 7.4 מיליון קרט יהלומי גלם, ובמקביל מכרה 14.1 מיליון קרט. כפי שצוין, עם זאת, אחוז גבוה מנפח המכירות הזה היה של יהלומים פחות יקרים, שסבלו מביקוש חלש בסוף 2016 (עם הצגת הרפורמה בהודו). אם כן, נרשמה ירידה משמעותית של 6.7 מיליון קרט בנפח המלאי, אבל זה נבע בעיקר מהמחיר הממוצע של היהלומים שנמכרו ברבעון הראשון.

 

כעת אנו מבחינים בחזרה לרמות ביקוש רגילות יותר בקטגוריות השונות, ועל כן מצפים ליותר איזון בין המכירות לבין נפח הפקת היהלומים עד סוף השנה.

 

אותם אנליסטים גם מעלים חשש בנוגע להיתכנות הכלכלית של תנאי השוק הנוכחיים. האם גם אתם חשים כך?

 

דה בירס נוקטת בגישה אחראית במכירת יהלומי גלם, בהתאם לביקוש מצד לקוחותינו. אנו ממשיכים לראות ביקוש טוב לגלם מצד לקוחות, והביקוש הצרכני העולמי לתכשיטי יהלומים יציב ואיתן.

 

הרפורמה בהודו הייתה אירוע חד פעמי. רמות הביקוש התייצבו, והתעשייה חזרה לתנאי מסחר רגילים יותר.

 

חשוב גם להכיר בכך שאמנם נרשמה עלייה בנפח המכירות ברבעון הראשון, אולם רובה נרשמה בקטגוריות היהלומים הפחות יקרים, בזכות התאוששות הביקוש מצד חברות חיתוך וליטוש יהלומים בהודו, וזאת לאחר שנרשם ביקוש נמוך משמעותית בקטגוריות הללו בסוף 2016.

 

מהי התחזית שלך לשוק היהלומים במחצית השנייה של 2017?

 

שוק הצרכנים של ארה"ב ימשיך להוביל את הביקוש העולמי לתכשיטי יהלומים במחצית השנייה של השנה, אולם ראינו עד כה השנה גם שיפור בשווקי הצרכנות של סין והודו לעומת 2016.

 

שיעור הצמיחה העולמי ב-2017 יהיה תלוי בכמה גורמים מקרו-כלכליים, ובהם שער הדולר, המשפיעים על הביקוש הצרכני והביצועים הכלכליים בסין.

 

מקורות אנונימיים שצוטטו בבלומברג טענו כי דה בירס צמצמה כחמישית מכמות היהלומים שהיא מתכננת למכור לכמה מלקוחותיה. מהי תגובתך?

 

השווי הכולל של הקצאות היהלומים במסגרת ה-ITO ('כוונות ההצעה') אכן נמוך יותר, לאור עדכון מטה של התחזית שלנו לתקופת ה-ITO הקרובה, לעומת התחזית הקודמת לשנים 2016-2017.

 

היקף השינוי של ה-ITO משתנה לפי מיקום וזמינות [כלומר – ITO בינלאומיים, ו-ITO במסגרת תכנית ההטבות לאוכלוסיה המקומית (beneficiation) בבוצוואנה, בנמיביה ובדרום אפריקה], וכן בהתאם לביקוש מצד כל לקוח, וזמינות הסחורה בקטגוריות השונות.

 

מסיבות מסחריות, אנחנו לא יכולים לפרסם כמויות ושינויים, אולם באופן כללי ההשפעה גדולה יותר על ה-ITO הבינלאומיים, כי המחויבות שלנו להקצאות גלם גדולה יותר במסגרת תכניות ההטבות לאוכלוסיה המקומית במדינות שבהן אנו מפיקים יהלומים.

 

הקבוצה מקצה יותר מכירות לבוצוואנה, נמיביה ודרום אפריקה. האם זה ישפיע על ההיצע במהלך תקופת ה-ITO ב-2016-2017 ואף אחריה?

 

לדה בירס יש כמה התחייבויות בנוגע למכירות במסגרת תכניות ההטבות לאוכלוסיה המקומית, במדינות שבהן אנו מפיקים יהלומים, ואשתקד חתמנו על הסכם מכירות חדש ל-10 שנים עם שותפינו בממשלת נמיביה.

 

עם הזמן, נרשמה עלייה בהיקף ההיצע שלנו הנמכר במסגרת תכניות הטבות לאוכלוסיה המקומית, והסכם המכירות החדש עם ממשלת נמיביה מניח אף הוא יסודות להקמת גוף מסחרי חדש בבעלות ממשלתית, נמדיה (Namdia), שימכור מדי שנה 15% מתפוקת הגלם של נמדב (Namdeb).

 

מה תהיה לדעתך ההשפעה של הפקת היהלומים במכרה גאצ'ו קיו (Gahcho Kué) הקנדי מבחינת דה בירס, במונחי נפח?

 

לצערי אנחנו לא מפרסמים נתוני הפקת יהלומים עתידיים על פי מכרות. עם זאת, אנחנו שבעי רצון מאוד מההתקדמות במכרה גאצ'ו קיו עד כה. המכרה הגיע להפקה מסחרית בחודש מרץ, במסגרת התקציב ובהתאם ללוח הזמנים, ויתרום תרומה חשובה לפורטפוליו הפקת היהלומים העולמי של דה בירס.

 

מבוסס על ריאיון שערך מת'יו נייאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך ראשי בדסק אפריקה, Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן