ידיים מחזיקות יהלומי גלם

דו"ח חדש: האתגרים הניצבים בפני שוק היהלומים

השיפור הניכר במסחר היהלומים בסוף 2016 נבלם בתחילת 2017, בשל אכזבה מקצב הצמיחה והוצאות הצרכנים ברבעון הראשון בארה"ב, אשר פגעו בביקוש הצרכני, וכן בשל ירידה בהיקף הצריכה בהונג קונג ובמקאו, שפגעה אף היא בביקוש של תכשיטי יהלומים, כך עולה מנתונים שפרסמו חברות תכשיטים מובילות, כפי שנכתב בדו"ח שמפרסם בנק ABN AMRO.

 

כמו כן, המכירות הקמעונאיות בסין היו חלשות בחודשים ינואר ופברואר, גם אם נרשמה התאוששות בחודש מרץ, כך מוסר הבנק, המשחק תפקיד מרכזי במימון תעשיית היהלומים והתכשיטים.

 

"נתוני מסחר היהלומים באנטוורפן מראים כי השיפור במסחר היהלומים באנטוורפן כבר הגיע לשיא, וכי המסחר ביהלומים מלוטשים טרם התאושש. הנתונים מראים גם כי ייצוא היהלומים מאנטוורפן לסין (גם בשל פער בנתונים), הונג קונג וארה"ב היה חלש מאוד", נכתב בדו"ח.

 

"נקודת האור היחידה הייתה הייצוא להודו, שמצביע על התאוששות בייצור היהלומים במדינה. הודו היא מרכז עולמי של ייצור יהלומים. במונחי ביקוש צרכני, הודו אחראית לכ-7% בלבד מהביקוש העולמי. עם זאת, נתוני ייצוא היהלומים מהודו מציירים תמונה פחות משכנעת. כמו כן, ההודעה על העלאת מס הטובין והשירותים (GST) בהודו יצרה חששות כי המס יפגע קשות בסוחרים ויצרנים קטנים. נכון ל-1 ביולי, מס הטובין והשירותים על יהלומים מלוטשים יעמוד על 3%, המס על מסחר ביהלומים יעמוד על 18%, ואילו המס על יהלומי גלם יעמוד על 0.25%".

 

יהלום גלם ממכרה מירני, אלרוסה
צילום:אלרוסה

 

שיפור משמעותי במסחר בישראל

 

"בדומה למסחר היהלומים באנטוורפן, גם מסחר היהלומים המלוטשים באיחוד האמירויות נחלש מאוד. מסחר היהלומים בישראל השתפר משמעותית, אולם השאלה היא לכמה זמן, שכן עד כה כבר נרשם שיפור משמעותי", כך נכתב.

 

"כפי שצוין לעיל, הוצאות הצרכנים בארה"ב (שוק היהלומים הגדול ביותר) היו מאכזבות. בנוסף, בשנים האחרונות נרשמה ירידה משמעותית בצריכת התכשיטים ממתכות יקרות שונות בסין. הצעדים למאבק בשחיתות קרוב לוודאי מהווים חלק חשוב בירידת הביקוש. עם זאת, הביקוש לתכשיטי זהב בסין השתפר במידת מה ברבעון הראשון של 2017, אך הנתונים נרשמו במקביל לצמיחה כלכלית חזקה בסין".

 

"נתוני המסחר העדכניים משווייץ בחודש מאי מצביעים על התאוששות מסוימת בייצוא השעונים, בעיקר ליעדים הגדולים של הונג קונג וארה"ב. בנוסף, נרשמו סימני שיפור בביקוש בבריטניה, ביפן, באיטליה ובצרפת. בסך הכל, לא נראה שהביקוש הצרכני משתפר נכון לעתה. ייצוא השעונים משוויץ לסין עדיין חלש", כך נכתב בדו"ח של ABN AMRO.

 

התחזקות צפויה בארה"ב

 

"ארה"ב היא, בפער ניכר, שוק תכשיטי היהלומים הגדול ביותר, ומהווה יותר מ-40% מהשוק. הוצאות צרכניות נמוכות מהצפוי בארה"ב ברבעון הראשון פגעו בביקוש לתכשיטים, כולל תכשיטי יהלומים. באופן כללי, עלייה בתמ"ג הריאלי בארה"ב נרשמת במקביל לעלייה בצריכה הריאלית של תכשיטים ושעונים. השווי הנקי של משקי הבית בארה"ב ממשיך לעלות, בשל עלייה במחירי הדיור והמניות. בנוסף, שוק התעסוקה בארה"ב הדוק, וזה מספק קצת יותר ביטחון במקומות העבודה. על כן, אנו מעריכים כי הוצאות הצרכנים בארה"ב יעלו, וכי שיעור החיסכון יירד. העלייה בשווי הנקי של משקי הבית לרוב מתדלק את הביקוש לתכשיטים, לכן אנחנו צופים עלייה בביקוש לתכשיטים בארה"ב, כולל לתכשיטי יהלומים", מעריכים בבנק.

 

אשה בחנות תכשיטים
צילום:carlo dapino

 

"אנו מאמינים כי הביקוש הצרכני בארה"ב כנראה יתאושש, בזכות הכלכלה המקומית החזקה ב-2017, והעלייה בשווי הנקי של משקי הבית. זה צפוי לסייע בעתיד למחירי היהלומים המלוטשים, אולם המחירים בינתיים נמוכים. עם זאת, מגמת העלייה כנראה תיפגע בשל היחלשות הביקוש בסין".

 

"הכלכלנים שלנו המתמחים בסין צופים כי הצמיחה של הכלכלה הסינית הגיעה לשיא ברבעון הראשון, וכי היא תאט בהדרגה בהמשך. זה כנראה יפגע בצריכה הפרטית ובביקוש לתכשיטים. הצעדים למניעת שחיתות כנראה ימשיכו אף הם להקשות על רכישות התכשיטים בסין. בשנים לפנינו, הגידול במעמד הביניים צפוי להגביר את הביקוש לתכשיטים, כולל תכשיטי יהלומים, אבל זה צפוי לקחת זמן".

 

"תחזיות ההפקה של דה בירס (De Beers) לשנת 2017 עומדות על 31-33 מיליון קרט, לעומת 27.3 מיליון קרט ב-2016. אלרוסה (Alrosa) צופה להגדיל ב-2017 את התפוקה ב-5% לכ-39.2 מיליון קרט. בנוסף, ריו טינטו (Rio Tinto) מתכננת להגדיל השנה את קצב ההפקה ל-19 עד 24 מיליון קרט, לעומת קרוב ל-18 מיליון קרט ב-2016. חלק משמעותי מהיהלומים הללו מגיעים ממכרה ארגייל (Argyle), המקור הגדול בעולם ליהלומים חומים. המשמעות היא כי הפקת היהלומים, הן של דה בירס והן של אלרוסה, תחזור במונחי קרט לרמות של 2015., וכי הפקת היהלומים של ריו טינטו תהיה הגבוהה ביותר מאז 2008. הפקת היהלומים העולמית בשנת 2016 נעה סביב 128 מיליון קרט. ב-2017, אנו צופים כי ההפקה תגדל ל-140 מיליון קרט, עלייה של 9%. העלייה החדה הזו מבוססת על תחזיות ההפקה של חברות הכרייה הגדולות, ועל ההנחה שהנתח של חברות הכרייה האחרות יישאר כ-33% מהיקף ההפקה העולמי, וכן על ההנחה שלא יירשמו הוזלות משמעותיות במחירי הגלם", כך נכתב.

 

יהלומים מלוטשים, בריאליאנט
צילום:FreshPaint

מחסור ביהלומים מסוימים

 

"בסביבת שוק תחרותית לחלוטין, עלייה זו בהיקף הפקת היהלומים העולמית הייתה מובילה ללחצים על מחירי הגלם. עם זאת, המבנה האוליגופוליסטי של התעשייה צפוי למנוע ירידה משמעותית במחירי הגלם. תחת זאת, חברות הכרייה ימצאו דרכים להימנע מהוזלת מחירים משמעותית, למשל על ידי שמירה של עודף יהלומים במלאי, עד שהביקוש הצרכני יתחזק. למעשה, עד כה השנה נרשמה עלייה במחירי היהלומים בסייטים של דה בירס".

 

הדו"ח מסכם כי "לפי דיווחים, בארבעה מחמשת הסייטים שנערכו עד כה השנה, המחירים של יהלומים מסוימים עלו, ו/או בוצעו התאמות בחבילות שנמכרו. כמו כן, בסוף מרץ דה בירס הודיעה על הקטנת ההקצאות לבעלי סייט, לאור מחויבותה לתמוך בייצור היהלומים בנמיביה. סביר להניח שהיהלומים הללו ימצאו את דרכם לשוק העולמי באמצעות ערוץ אחר. עם זאת, בעלי סייט כנראה יתמודדו עם פחות היצע, וזה ייצור תחושת מחסור ליהלומים מסוימים. הביקוש בסייטים של דה בירס היה חזק מאוד בתחילת השנה, אך ירד מאז. הסיבה לכך עשויה להיות מלאי שכבר לא יכול לענות לביקוש המתון, או מכך ששחקנים בתעשייה מגלים זהירות בתחזיות לביקוש בטווח הקצר, ועל כן מהססים לרכוש גלם".

 

פורסם על ידי אלברט רובינסון (Albert Robinson) ב-IDEX Online 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן