פרידוט

פרידוט – פטדה אבן הולדת של חודש אוגוסט

פרידוט, או בשמה העברי פטדה, היא אבן ההולדת של חודש אוגוסט. מדובר באבן חן יוצאת דופן, בכך שהיא קיימת בצבע בצע אחד בלבד – ירוק חי, המזכיר את צבעים של הצמחים באביב, ואינו משתנה גם בהשפעת אור מלאכותי.

 

 

מקור השם פרידוט

 

לאבן החן פרידוט יש שמות נוספים ולעתים אף יש בלבול בנוגע לשמה. ייתכן שמקור השם פרידוט מגיע מהמלה הערבית "Faridat" שפירושה הוא "אבן חן", או מהמלה היוונית "peridona" שמשמעותה "לתת עושר".

 

שם נוסף של אבן הפרידוט הוא קריסטולייט (Chrysolite) מלה יוונית שפירושה "אבן הזהב", שם המציין את הברק הזהב צהוב של האבן. האבן גם מוכרת לעתים בשם אוליבין (Olivine), שהוא המרכיב הכימי המרכזי באבן.

 

 

הפרידוט ביהדות

 

אחת האבנים המופיעה בחשן הכהן הגדול היא פטדה. במשך השנים, בתרגומים השונים של התנ"ך, תורגם השם פטדה לטופז. על פי המוזכר אצל הסופר הרומי פליניוס הזקן (58 לספירה) הטופז היתה אבן ירוקה, כנראה פרידוט שהיה מצוי באזור גיאוגרפי קרוב לארץ ישראל.

 

 

סגולות ריפוי של הפרידוט

 

בעבר האמינו שבכוחה של האבן להילחם בשדים ולגרשם. האבן נחשבה כמפחיתה צימאון במחלה קשה ולמביאה שמחה בגלל הצבע הירוק העליז שלה.

 

לאבן מיוחסת היכולת לרפא ולהביא חיוניות לכל הגוף. נאמר כי היא מגבירה את הסבלנות, הביטחון והאסרטיביות. הפרידוט נחשבת למפחיתת מתח, ממריצה את המחשבה ומאמינים כי היא מביאה איזון רגשי, מעוילה לריפוי לב פגוע ואגו פגוע ומנקה את הדרך אל הלב.

 

 

אבן חן פרידוט קושן
צילום:sudjai banthaothuk / shutterstock.com

 

 

תכונות של הפרידוט

 

הפרידוט היא ייחודית מבין אבני החן בכך שהיא מופיעה בצבע אחד בלבד – ירוק. לצבע הירוק החי של הפרידוט תכונה ייחודית נוספת, הוא לא משתנה גם בהשפעת אור מלאכותי.

 

הפרידוט היא אבן חן קשה לליטוש בגלל שלגביש יש נקודות חולשה שגורמות לאבן להתפרק לרסיסים בזמן הליטוש.

 

 

היסטוריה של הפרידוט

 

לאבן הפרידוט היסטוריה ארוכה – תכשיטים המשובצים בפרידוט נמצאו אצל המצרים הקדמונים כבר מהאלף השני לפנה"ס. כמו כן האבן משובצת גם בתכשיטים מהתקופה הרומית.

 

פליניוס הזקן מתאר בספרו את האבן הירוקה בשם prasoides. הוא מצטט סופר אחר בשם ארכלאוס(Archelaus) המציין שהאבן מגיעה מהים האדום, מאי בשם קריטיס (Chitis). אכן בים האדום, לחופי מצרים, נמצא אי בשם סנט ג'ון או זברגד, שהיה המקור לאבן פרידוט בתקופות קדומות. על האי זברגד יש סיפור המספר על ספינת פירטים שנסחפה אליו. בחפשם אחרי מזון, חפרו הפיראטים באדמה אחרי שורשים וגילו פרידוט. הם קראו לאבן שהם מצאו טופז אבל מבדיקות שנעשו עלה שהאבנים שנכרו באי זה הן פרידוט.

 

אבן הפרידוט הובאה לאירופה על ידי הצלבנים שחזרו מכיבושיהם ונחשבה בטעות לאמרלד. האבן שובצה באוצרות הכנסייה כבר בימי הביניים.

 

 

אבן חן פרידוט פקיסטן
צילום:Albert Russ / shutterstock.com

 

 

כרייה של הפרידוט

 

ארצות כרייה עיקריות: אריזונה, אוסטרליה, אפגניסטן, ברזיל, מיאנמר, סין ופקיסטן

 

 

צבע: ירוק עם גוונים צהובים
הרכב כימי: סיליקט של מגנזיום וברזל, 2SiO4(Mg Fe)
סולם קשיות: 7-6.5
משקל סגולי: 3.32
מקדם שבירה: 1.65-1.69
שיטת התגבשות: רומבית
מזל החודש: אריה

 

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן