יהלומי גלם

ענקית הכרייה דה בירס מתחילה להגיב לתנאי השוק

זו היתה שנה קשה לתעשיית היהלומים. המחירים והביקוש ליהלומים מלוטשים עדיין בירידה. הסייטים של דה בירס (De Beers) מצטמצמים ויותר פריטים נדחים. מחירי יהלומי הגלם ירדו בחודשים מאי ואוגוסט. עד כה, שום דבר לא עזר כדי לעורר מחדש את שוק היהלומים.

 

בשבועות האחרונים התערערה עוד יותר היציבות של שוק היהלומים. בסייט של אוקטובר דבקה דה בירס באסטרטגיה הבדוקה שלה – של שמירה על מחירים במקביל להפחתת הייצור. התפוקה השנתית ירדה ב-27%. ועדיין, יותר ממחצית מהיהלומים שהוצעו בסייט אוקטובר לא נמכרו. החברה הכריזה כי בסייט נובמבר תאפשר לדחות 100% מהסחורה

 

כדי להחמיר את המצב, לאחר הסייט דה בירס הציעה לבעלי סייט נבחרים הנחות כדי למכור סחורות שנדחו בגין מחירן המופקע. המוצרים המוזלים במיוחד הופיעו מיד בשוק הפתוח במחירים נמוכים בהרבה ממחירי המחירון, ושחקו את האמון ואת הרווחים של שאר בעלי הסייט, שקנו במחיר המחירון המלא.

 

אחרי שמזה עשרות שנים היא מרמה את הציבור בנוגע לנדירות ולערך של יהלומים, דה בירס מרמה עכשיו את עצמה. החברה מאשימה במשבר היהלומים את הכלכלה, הביקוש החלש ליהלומים בסין והבנקים המסרבים לממן רכישות יהלומי גלם. אולי עליה להתחיל להאשים את עצמה, משום שהיא דבקה במודל עיסקי שאינו בר קיימא ואינו מעשי בעידן המודרני

 

קמפיין פוראברמארק של דה בירס
צילום:Forevermark

עריכת מניפולציות בהיצע כדי ליצור מחסור כוזב, יחד עם המשך עליית המחירים שנועדה ליצור אשליה של עליה בערך יכולה לעבוד רק כאשר הציבור אינו מודע. הודות לאינטרנט, כבר כמעט אי אפשר לשמור בסוד מניפולציות הנעשות בסתר. מדיניות השליטה ביד קשה והמשחקים של הקרטל כבר ידועים לציבור.

 

 

 

 

 

הסיבה האמיתית לכשלון של ענף היהלומים פשוטה: אנשים לא קוניםיהלומים. הצרכנים אמנם עדיין נהנים מיופיים של יהלומים, אבל הם כבר לא סומכים על תעשיית היהלומים. במקום זה, הם מעדיפים מוצרים כמו גאדג׳טים אלקטרוניים, שמציעים תכונות שהם יכולים להבין ומצוידים במפרטים ברורים.

שני דברים חיוניים אם רוצים שתעשיית היהלומים תצליח להתאושש: תמחור של שוק חופשי ושקיפות. קנייני יהלומים מודרניים רוצים לדעת שהמחיר שהם משלמים מבוסס על היצע וביקוש אמיתיים, לא על מניפולציות של תאגידים תאבי בצע. והם רוצים הוכחה לכך שהמוצר מגיע אליהם ממקור בעל אחריות חברתית דרך ערוצי הפצה פתוחים והוגנים.

 

שיווק רומנטי אולי יוכל ליצור תשוקה ליהלומים, אבל יש צורך בשינוי מבני דרסטי של התעשיה ושרשרת האספקה כדי להפוך את התשוקה הזו למכירות.

 

 

דייב סיסקין, Jewellery Net Asia

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן