money diamonds art 3272934

5 סיבות לירידה הפתאומית בשווי של חברות כריית היהלומים

במאמר שפורסם לאחרונה תחת הכותרת "5 סיבות ללחצים על מניות כריית היהלומים", בחן אנליסט היהלומים פול זימניסקי (Paul Zimnisky) מהן הסיבות לכך שבין ה-15 בפברואר ל-13 במרץ 2017, נרשמה ירידה של 14.3% במונחים דולריים בשווי השוק המשוקלל של חברות כריית היהלומים, ובהן אלרוסה (Alrosa), פטרה (Petra), דומיניון (Dominion), ג'ם (Gem), לוקרה (Lucara), סטורנווי (Stornoway), פיירסטון (Firestone) ומאונטן פרובינס (Mountain Province).

 

סיבה ראשונה: רפורמת השטרות בהודו

 

ביטול השטרות של 500 ו-1,000 רופי בנובמבר האחרון בהודו השפיע על דו"חות הרבעון הרביעי של 2016 של חברות כריית היהלומים. לדברי זימניסקי, "נתוני מכירות רשמיים שפרסמו לאחרונה דומיניון, סטורנויי ומאונטן פרובינס הדגישו את חומרת ההשפעה על אבנים קטנות יותר, באיכות נמוכה יותר".

 

סיבה שנייה: עמדת לוקרה ביחס לשוק

 

חברת היהלומים לוקרה, מציין זימניסקי, "הציגה עמדה דובית ביחס לשוק היהלומים, בעדכון הפעילויות ברבעון הרביעי של 2016, שפרסמה ב-16 בפברואר". על פי לוקרה, "יסודות ההיצע והביקוש בשוק היהלומים שומרים על חוסר איזון, וזה מוביל לשוק מאוד זהיר. הנפח הגדול של מכירות יהלומי הגלם לשוק ב-2016 לא תורגם לעלייה במכירות של יהלומים מלוטשים. מחירון היהלומים המלוטשים נותר ברמות מאוד נמוכות, ומגביל את יכולתם של מחירי הגלם להציג צמיחה לטווח קצר ובת-קיימא". בנוסף, לוקרה ציינה כי רפורמת השטרות בהודו פגעה קשות בנזילות של חברות הליטוש, שצריכות כסף כדי לשלם לעובדים.

 

זימניסקי ציין כי עמדות אלו של לוקרה "השפיעו על הסנטימנט בשוק יותר מחברות גדולות כמו אלרוסה ופטרה, שהציגו לאחרונה עמדות שוריות יותר בנוגע למצבו הנוכחי של שוק היהלומים".

 

סיבה שלישית: הבנק הפדראלי בארה"ב צפוי להעלות את שיעורי הריבית

 

זימניסקי כותב כי "הבנק הפדראלי בארה"ב צפוי להעלות את שיעורי הריבית כמה פעמים השנה, ובכך להפוך את האג"ח לחלופה תחרותית יותר למניות מניבות דיווידנדים".

 

לדבריו, המניות של דומיניון, לוקרה ואלרוסה הן "מניות מניבות יחסית, ורגישות לרוטציה בסוגי הנכסים, הקשורה לשיעורי הריבית".

 

סיבה רביעית: פחות השקעות

 

זימניסקי ציין כי "מורגש מעבר כללי מהשקעה בסחורות כמו עופרת ברזל, זהב ונפט". לדבריו, משקיעים גדולים "נוטים להעביר כספים כמקשה אחת בין סוגי נכסים או סקטורים, כך שמעבר כללי של כספים מסחורות ומניות קשורות בשבועות האחרונים השפיעו על חברות כריית היהלומים".

 

סיבה חמישית: סנטימנט שלילי

 

ב-23 בפברואר, פורסם ב"אקונומיסט" מאמר שכותרתו The Waning Power of the Engagement Ring ("כוחה הדועך של טבעת אירוסין"), המצביע על העובדה שדה בירס (De Beers) כבר לא שולטת בהיצע היהלומים, על ההתפתחות הטכנולוגית בייצור יהלומים סינתטיים, ועל היעדר העניין של בני דור המילניום בחפצים חומריים, כאיומים על ערכם של יהלומים.

 

זימניסקי מסכם כי אותו מאמר, אשר זכה לתפוצה נרחבת, "יצר סחרור שלילי בתחזיות לטווח ארוך של תעשיית היהלומים".

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן